Single zijn en de 'zielige' vorming (zonder 'plus')

donderdag 21 november 2019 Gastblogger 2 Opmerkingen

Onlangs zag ik het nog eens passeren, een cursus voor singles met de titel 'Single zijn: een last of kracht?'. Ik herinner me nog dat ik, enkele jaren geleden en pas single, me hiervoor inschreef. In de bijhorende tekst over de cursus stond duidelijk 'het is geen praatgroep'. 'Ha, eens wat anders, mogelijk leuk!'dacht ik. Op de eerste cursusdag kwam ik de groep binnen: allemaal vrouwen. De twee lesgeefsters stelden zich voor, waarna elke deelneemster werd uitgenodigd hetzelfde te doen. Erna werd impliciet de toon gezet: single-zijn was zielig, wij mankeerden allemaal iets en daar moest dringend iets aan gebeuren... oh, ja, en we moesten mannen leren aanspreken, bijvoorbeeld bij het wachten op de tram. Van verbazing kon ik enkele seconden geen woord uitbrengen.

Bepaalde deelneemsters deelden hun verhaal... tiens, het was toch geen praatgroep? Ik heb het uitgehouden tot de middag: het samen eten met een deel van de groep, weg van de cursuslocatie, was nog het tofste. Bij de eerstvolgende pauze en de woorden van één van de begeleidsters 'ik heb zelf nog nooit een relatie gehad' maakte ik hen duidelijk te vertrekken. Ik stapte opgelucht buiten, weg van een concept dat enkel zieligheid tot leedvermaak en 'geld verdienen aan singles' door onprofessionele begeleidsters was. 'Anders leren omgaan met het single zijn' was een goedkope verpakking voor een cursus om singles in de put te duwen. Een concreet, realistisch maatschappelijk kader bieden in een toffe groepsgeest was wel het minste dat deze cursus kon bieden.

Terwijl ik al fietsend de oprijlaan van de cursuslocatie verliet, rende één van de cursusleidsters me tegemoet. Ze drukte me een dunne papierbundel in handen. 'Nog praktische tips die we aan iedereen op het einde meegeven.' waren haar woorden. Achteloos stopte ik alles weg. Bij thuiskomst durfde ik het aan de tips eens door te nemen. De twee pagina's 'tips' waren van hetzelfde niveau als de cursus. Eén tip herinner ik me nog levendig: 'laat uw lichten in huis branden bij het weggaan 's morgens, zo lijkt het alsof er iemand u opwacht als u terug thuiskomt.' Alsof singles, al sterk gediscrimineerd op financieel gebied, dit gaan toepassen! Ik ben eens goed beginnen lachen om zoveel 'intelligente' adviezen... toch nog waar voor mijn geld!

2 opmerkingen:

  1. Allemachtig, dat dit bestáát. En dan ook nog verkopen als 'geen praatgroep'.
    Laat ik je als tegenhanger wat andere gratis 'tips' meegeven:
    Door het licht uit te doen als je niet thuis bent, bespaar je energie,
    Als je in bed ligt, of op de bank hangt, en een wind moet laten, hoef je je niet bezwaard te voelen.
    En winden van anderen opsnuiven hoeft ook niet.
    Als de afwas een paar dagen blijft staan, heb je dat echt helemaal zelf gedaan, het bespaart je een hoop ergernis over 'waarom zíet/ doet hij/zij dat niet?'
    Hetzelfde geldt voor het verschonen van het echtelijk bed, een boete die nog betaald moet worden, de stoep die geveegd moet enz.
    Als jij boodschappen doet en dat ene stukje chocola bewaart voor 's avonds bij thee/ koffie na het eten, hoef je niet te vrezen dat dat al door iemand anders is opgepeuzeld (deze vlieger gaat niet op bij inwonende pubers) en je hoeft hem/ haar dat laatste stukje ook niet te gunnen.
    Heb je daar niet zo'n moeite mee?, en ben je juist een gever? Het uitdelen van lekkers aan de buurman of collega levert (zeker in deze tijd van het jaar) soms meer waardering op dan het delen met een partner.
    Is het de seks die node wordt gemist? Geloof me, verwar die begrijpelijke behoefte niet met het hebben van een partner, dat is andere koek (die je moet delen).

    Weet je wat? Ik start een peptalk bureau voor partnerlozen. Dat gezever dat iedereen aan de man/ vrouw moet, hoor je al vaak genoeg.

    Maar ik blijf nieuwsgierig wat de motivatie van de dames was voor het geven van die 'cursus' voor singles.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo te merken is het deze cursus... 'aanvaarding' en 'geen pasklare oplossingen' en vooral 'geen praatgroep' ; geen spoor over de maatschappelijke taboes over singles. https://www.vormingplusgent-eeklo.be/single-zijn-10

    BeantwoordenVerwijderen