Als single oudejaar vieren

vrijdag 25 november 2011 Gastblogger 42 Opmerkingen

U denkt waarschijnlijk wanneer u deze titel leest: "Huh? Oudjaar? Is dat niet nog een eeuw verwijderd?"
Maar u, beste lezer, heeft dan waarschijnlijk ook ofwel een partner, een vaste vriendengroep, oftewel een zeer hechte familieband.

Ik daarentegen moet het stellen zonder partner, een vriendengroep die op zich ook weer vriendengroepen heeft en daar graag oud op nieuw mee doorbrengt en een hechte familie die Kerstmis vieren veel belangrijker vindt.
En hoewel ik hun mening op dat vlak zeker deel, blijf ik hierdoor met de gebakken peren zitten: ik ben alleen op oudjaar.
De 2 voorbije jaren is het zelfs zo ver gekomen dat mensen mij uit zieligheid, nodig eens een eenzame aan tafel uit, mee aan hun feestdis vroegen. Dit jaar hebben zij op hun beurt weer andere plannen.

Elk jaar opnieuw duikt dus vanaf november de stress op. Wat te doen bij oudjaar? Fuiven, drinken en tot in de late uurtjes doorzakken zijn aan mij niet besteed. Lekker eten, gezellig praten en een goede film of een leuk gezelschapsspel daarentegen wel. Maar doe dat maar eens op je eentje.

Was ik nu maar een talent in het goochelen van 5 borden en 3 dienbladen, dan kon ik misschien een centje bijverdienen door het serveren van andermans feestmaal. Maar gezien mijn onhandigheid en mijn slecht bloed en vermoeide lichaam, behoort dit niet tot de opties.

U zou mij dus een grote dienst bewijzen mocht u met andere ideeën, rekening houdend met mijn talenten, op de proppen komen. U heeft nog even tijd, oudjaar, da's nog een eeuw verwijderd.

Lie

42 opmerkingen:

  1. Ik zit dit jaar ook voor de eerste keer in heel mijn leven alleen met oudejaar. Maar ik ga gewoon de stad in en ga mij amuseren. (hoop ik toch)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer herkenbaar, helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zou ik kunnen geschreven hebben ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb gelukkig nog genoeg andere single-vrienden om samen te vieren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar, al ben ik wel bij mijn ouders welkom, maar voor 't eerst in jaren is dat toch gans anders ... Het pijnlijkste vind ik nu die eerste keer het feit dat ik mijn dochter die avond ook niet bij me heb (ik krijg kerst, hij oudejaar), misschien is dat voor sommigen hier ook herkenbaar ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel herkenbaar! Ik moet kiezen: kerstavond of kerstdag en oudejaar of nieuwjaarsdag....ja ik kan ni kiezen...kwil nooit alleen zitten....men vrirnden hebben allemaal een gezin of al plannen.

      Verwijderen
  6. Lees ik daar niet al vijf reacties? Daar kun je alvast een fijne fuif mee bouwen! Ik woon helaas wat ver (Noorden van Nederland). Ik zou zeggen; Plaats een oproep en er zijn vast meer allenige oudjaarvierders die aanhaken. Eng? Ja, natuurlijk. Maar wel leuk.

    @ Mevrouw Meisje. Waarschijnlijk ben ik dit jaar ook voor het eerst in twintig jaar kinderloos met oud&nieuw. Want ik heb ze met kerst. Net als jij. Maar er is vast genoeg te doen. Ik ga genieten.

    Heb je wel eens van OA gehoord?. Een site voor Ouders Alleen. Beetje rommelig van opzet maar een grote community met ontelbare subgroepen. Vakantie (eens niet tussen de gezinnetjes), een oldtimerclub maar vast ook een oud&nieuw initiatief. Misschien leuk eens een kijkje te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. LEHTI, bedankt voor de tip !
    Ik voel me wel dik oké hoor voor de rest :-) Het is gewoon omdat ze nog een kleuter is, dat het wel even knaagt. Voor de rest kan ik ook best genieten van me-time. Ik ga gewoon ook keihard genieten van de feestdagen, dat in elk geval,kan niet wachten om die boom te kunnen zetten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze tip vraagt enige voorbereiding. Maar bon... hier komt ie.
    Schrijf je in bij een dansschool. Leer mensen kennen (gebeurt automatisch... veel singles ook, en vaak geeneens "zoekende" singels, wat de zaak ook wat meer ontspannen houdt).
    Schrijf je in voor de oudejaarsavondparty.
    Resultaat: je danst, je oefent wat je geleerd hebt EN je bent in gezelschap van mensen die je kent (met minstens één gemeenschappelijke interesse).

    Ik zei het al: "beetje" voorbereiding. Maar zeer leuk en absoluut aan te raden.

    Hoe dan ook, ik hoop dat je een fijn oudejaar hebt, welke de formule ook moge zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar, herkenbaar!
    Ik heb zelfs overwogen om op oudejaarsavond in een restaurant te gaan werken, iets bijverdienen en zo die lastige avond doorspartelen, win-win situatie lijkt me.
    Op de valreep is er dan toch nog een invitatie voor die avond gekomen, en dus hoef ik geen jobke te zoeken voor die nacht, want anders ... tja.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lie,

    Wij vieren het met een aantal singles en ex-singles samen in Gent. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om een extra plekje aan tafel te voorzien...

    Groeten,

    wim.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vol verbazing heb ik jullie reacties op mijn stukje gelezen. Ik had niet gedacht dat er toch nog wel heel wat mensen zouden zijn die met hetzelfde probleem zouden zitten.
    Hoewel ik heel erg dankbaar ben voor je uitnodiging, Wim, denk ik misschien dat de tip van Lethi ons nog wat verder kan helpen.
    Waarom bij de pakken blijven neerzitten als we hier al minstens 5 mensen vinden die die avond niets te doen hebben?
    Misschien is dit ook een "activiteit" om een oproep voor te lanceren?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Lie,
    Stuur ons gerust een stukje waarin je een oproep doet voor oudejaar en dan zullen we dat met plezier publiceren.
    Wij hebben bij Op Ons Eentje het voorbije jaar al redelijk wat georganiseerd en zijn op dat vlak aan wat rust toe, maar als iemand anders het wil organiseren en coördineren, zien wij het helemaal zitten om dat initiatief te steunen. Stuur dus gerust een stukje met een e-mailadres waarnaar de geïnteresseerden kunnen mailen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 'Eng? Ja, natuurlijk. Maar wel leuk.'
    @Lehti: daar ben ik het helemaal mee eens! :) Ik ben nieuw hier, maar het idee spreekt me wel aan... En aan de geïnteresseerden: uit welke steden komen jullie? (Ik uit Antwerpen.) Wordt vervolgd?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook wel interesse om iets te doen met oudejaar ... ik woon niet ver van Gent.
    Iemand interesse?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alle mensen die interesse hebben om samen oudejaar te vieren, mogen mailen naar oponseentje@gmail.com.

    Zet erbij van waar je bent en hoe je graag je oudejaarsavond wil doorbrengen. Dan sturen wij je mail door naar Lie en naar alle andere geïnteresseerden. Aan jullie om dan naar elkaar te mailen en verder af te spreken (en ons achteraf een verslagje te sturen natuurlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij deze maak ik alvast mijn eerste goede voornemen voor '12 en dat is om de reacties beter op te volgen!

    Dit stukje komt niet van mij maar van Lien van http://single-cooking.blogspot.com/

    Ik vind het een geweldig initiatief maar zelf heb ik al plannen voor die avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Wim: en bedankt voor de uitnodiging maar ik heb al een plekje aan een tafel in het Antwerpse :-)

    Ik wens de feestvierders alvast een fijne avond toe en kijk al uit naar het verslagje :-)

    Nogmaals sorry voor mijn late reactie op de naamwissel. Ondertussen heb ik zowel Lies als Lien en berichtje gestuurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die naamwissel was mij zelfs nog niet opgevallen. Je moet niet vragen hoe aandachtig ik lees!
    Bij mij zijn er dit weekend onverwachte oudjaarplannen uit ouderlijke hoek gekomen. Misschien kan je de lijst met geïnteresseerden doorsturen naar Jeleni en Isa, Lies?
    Ik hoop dat jullie samen iets kunnen afspreken dames en er op die manier toch nog iets leuks uit de bus komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi, wat herkenbaar allemaal... ik heb wel zin om wat te doen, was nog aan het denken om zo es een weekend chaletje te huren met een aantal om oudejaar te vieren op een leuke, spontane en alsnog gemoedelijke sfeer.. bedoel niet té uitbundig. Elk jaar lijkt op het jaar ervoor. iets eten, dan naar vuurwerk en dan es het stad in... Dit jaar ga ik voor ' i go with the flow en ik zie wel wat er komt'... Ik woon in Brugge... mochten er nog creatieve zielen zijn die ook nog in een 'ik weet niet wat ik dit jaar ga doen op oudejaar' positie zitten... laat het gerust langs deze weg weten... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. we zijn precies met velen die aleen zijn, ik vind deze periode vreselijk en hoop dat snel januari is een Nieuw Jaar om eraan te werken niet meer alleen te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kan ook deelnemen aan dit etentje :-) http://www.facebook.com/muriel.chedaleux#!/groups/169412083100797/

    BeantwoordenVerwijderen
  22. of beter deze link nadat je ingelogd bent: http://www.facebook.com/groups/samenfeesten/#!/groups/169412083100797/

    De facebookgroep heet "Oudejaarsavond Gent 2011"

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nog eens proberen, de hele link lijkt er niet op te komen:
    http://www.facebook.com/#!/groups

    en plak dit er nog achter:

    /169412083100797/

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk te zien dat er inderdaad ook nog vele andere singles zijn die niet graag alleen zitten met oudjaar.
    Ik zie dat er ook al wat afspraken zijn gemaakt in het Gentse. Weet iemand ook iets voor in de regio Antwerpen (of Limburg). Denk dat zelfs daten op die avond leuk zou zijn. Zal eens een suggestie doen voor de datingsites :p

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Tja. Ik was vanmiddag om een uur of één nog in Antwerpen. Nu alweer driehonderd km. verder naar het Noorden. De optie om ergens te blijven plakken in België was er zeker (ik vierde kerst met familie in Waterloo). Maar ik heb geen internet op mijn mobiel en, ja heus, heb zelfs geen facebook.
    Hoewel het hier toch vooral een Vlaams gebeuren is, zal ik voortaan beter de reacties checken. Iedereen alvast een goed uiteinde en vrolijk 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hey! Ik zie dat deze blog al van vorig jaar is, maar wou toch eens polsen. Zijn er dit jaar feestjes/etentjes in Antwerpen voor single twintigers? De blog is heel herkenbaar-mijn vrienden hebben allemaal een lief of brengen nieuwjaar door metbeen andere vriendengroep.. Alle tips welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik zit met hetzelfde probleem...
    Twee weken geleden heeft mijn vriend het gedaan gemaakt met mij. Daardoor valt mijn oudejaar in duigen aangezien we samen iets gepland hadden. Ik woon ook nog maar pas in Gent waardoor ik nog niet heel veel mensen ken daar en diegene die ik ken, hebben ook andere plannen. Er is wel een feestje die laat na middernacht begint, maar het is leuker om oudejaar al gezellig te kunnen vieren op voorhand ... iemand een idee wat er te doen is in Gent?? Shoot!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik heb hetzelfde voor Sophie! zit ook in antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ik ben ook alleen vanavond.
    mijn dochter heeft op laatste moment beslist op bij haar mama langs te gaan.
    heeft iemand nog een last-minute voor mij .?
    dank u

    BeantwoordenVerwijderen
  31. anoniem

    mail me op ruitenhart@hotmail.com
    Ik doe je voorstel

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb nog geen plannen. Ik heb eigenlijk ook niet meteen de drang om die dag te gaan feesten. Vorig jaar heb ik sushi gehaald, gecombineerd met een goed wijntje en een leuke film. Al bij al was dat niet slecht. Liever zo dan in een geforceerde situatie/gezelschap te belanden. Dit jaar overweeg ik om mijn badkamer een nieuw likje verf te geven maar ik vermoed dat het bij fantaseren zal blijven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Er zijn heel wat vrijwilligersorganisaties die hulp kunnen gebruiken, denk maar aan Tele-Onthaal of de Responsible Young Drivers.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. gewoon afschaffen dat rot oud en nieuw
    geld kan veel beter besteed worden
    het is toch aleen maar comercieel gedoe net als de kerst
    een echt eenzame man

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo, ook ik ben alleen en ben van plan om naar het vuurwerk te gaan kijken in Antwerpen. Had daarna graag een glaasje willen drinken maar weet niet of ik de moed heb ergens binnen te stappen. Dus, beste gevoel is naar huis gaan en aldaar een glaasje cava te drinken.

    Graag even aan Lie dat mensen met een hechte familieband uw bericht - ben ik zeker van - niet zullen lezen want die hebben geen behoefte om single activiteiten, laat staan eenzaamheid op dit moment in Google te gaan opzoeken :-)

    Tja, ik weet het ook niet. Ja er zijn altijd mensen die het misschien wel goed bedoelen maar die je dan uitnodigen uit medenlijden en waar men zich het vijfde wiel aan de wagen voelt en heel de avond wordt uitgevraagd over vanalles en nog wat. Dus alternatief is thuisblijven. Is ook veiliger. Laat er ons de voordelen van zien.

    Waarom zou ik, omdat ik mij eenzaam voel en gezelligheid zoek, plots vrijwilligerswerk moeten doen om naar nog meer gedeprimeerde mensen te gaan luisteren bij Teleonthaal??? Zal mij niet opbeuren. En doet Anoniem dan vrijwilligerswerk op oudejaarsavond? Enne welk voorstel wil Anoniem dan via zijn email doen???? Neen dank je wel, niet voor mij. Of doe dan een globaal voorstel, dan komen wij met ons allen naar uw party?


    Niet dat ik anderen niet wil helpen, maar graag ook eens vrolijk op dit tijdstip van het jaar aub.

    Ik ben zonder familie en dat is taboe in de maatschappij, daar bestaat geen hulp of steun voor. Men moet zeer zeer sterk zijn om dat soor opkomende gevoelens de baas te blijven.

    IK STEL VOOR voor de zeer eenzamen: koop iets leuk (drankje, hapje) maak het gezellig voor uzelf, neem een geurbad of douche, kleed u mooi, ga naar het vuurwerk kijken en drink een warme wijn op de kerstmarkt die meestal nog open is.
    Doe iets wat je al lang had moeten doen en dat je al lang stoort (iets opruimen of oplossen, maak je bed lekker op, frisse lakens, kortom zorg goed voor uzelf. Geef u zelf een goede slaap zodanig dat u op 1 januari wakker wordt in vreugde en blij met het aangename weer blijkbaar. Zie alles positief, kijk naar een film op YouTube enz.
    Gebruik uw creativiteit, ga wandelen (niet 's nachts dat bedoel ik niet :-)

    Zo, nu ga ik mijn eigen raadgevingen volgen en start nu met een kleine fietstocht in de stad Antwerpen. SUCCES! BE STRONG! WE HEBBEN VEEL IN ONS, GEBRUIK HET. LIEFS EN EEN FIJNE JAARWISSELING! Dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wie wil er samen kerstavond of oudejaar vieren in een leuk weekendhuisje? Allemaal singles met eigen levensverhalen, lekker samen koken en spelletjes spelen voor een openhaard. Wie interesse heeft, reageer dan. Ik ben 39 jaar en een levensgenietster en hou van gezellige mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dag Bib
    Je reageert op een stukje van 6 jaar geleden. Wil je een oproep doen voor dit jaar, mail dan je tekst naar oponseentje@gmail.com samen met een mailadres waarop mensen je kunnen bereiken. Je vermeldt het best ook waar je wil vieren, want we hebben zowel in Nederland als in België lezers.

    BeantwoordenVerwijderen