Lange afstand? Nee, dank je.

woensdag 23 mei 2012 Zenia 5 Opmerkingen

Zus lag in het ziekenhuis, dus liet ik mijn Spaanse thuis even voor wat het was en vloog richting Belgische bodem. De controle aan de douane ging tergend traag voorbij. Aangezien de s-vormige wachtrij met korte bochten (zodat het meer op een ssss-rij leek) je om de vijf minuten weer andere mensen in de ogen deed kijken, was er tijd genoeg om mijn medereizigers in mij op te nemen. In de hoek, niet meeschuivend, stond een koppel. Hij duidelijk Spaans, zij vermoedelijk Belgisch, aangezien op deze luchthaven van maar twee landingsbanen op dat moment geen andere vlucht vertrok. En maar kussen en omhelzen en afscheid nemen, elke keer opnieuw, de sluizen openlatend en met een pruillip tot aan de hakken van haar veel te hoge botten. In vergelijking met haar bleef hij er pijnlijk stoïcijns bij. Zij daarentegen was een en al emotie en ook al gaf ik het niet graag toe, ik wist maar al te goed wat ze voelde. Ik had er zelf meer dan eens gestaan, in die hoek, aan zijn hals. Ik van Gent, hij van Luik – of erger nog – Algerije. Alsof de hele wereld verging en je niet wist hoe die tijd zonder elkaar te moeten overbruggen. Ik wou dat ik mezelf van toen even op de schouders kon tikken: “Kijk eens, zoetje, kijk eens hoe goed ik het doe, alleen zijn. Ik voel me zelfs veel gelukkiger nu.” En vooral: “Eigenlijk wil ik nooit meer opnieuw in je schoenen staan.” Een lief? Ja, graag, maar niet op die manier. Niet meer.

5 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je volkomen. Het mag nog zo'n toffe kerel zijn, maar als je het merendeel van de tijd smachtend moet doorbrengen naar iemand die aan de andere kant van de wereld zit, dan lijkt mij dat meer afzien dan genieten. En daar bedank ik feestelijk voor.
    En alles wat ik hier opgebouwd heb, moeten opgeven en helemaal opnieuw moeten beginnen in het buitenland, dat lijkt me ook maar niets. Zeker als je bedenkt hoe broos relaties kunnen zijn in deze tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dan ook meteen 'niks voor mij'. Vooral het loslaten van de familie en vriendenkring hier, die als single toch altijd vrij uitgebreid en belangrijk is...

    Maar toch. Toch heeft het ook wel iets dat aantrekt. Als ik dan denk aan 2 van mijn vriendinnen, die (los van elkaar!) hun man hebben leren kennen op hetzelfde vliegveld en die heel tevreden zijn met hun keuze (de ene bleef hier en de man emigreerde, de andere verhuisde naar een ver en warm oord)... dan kriebelt het wel eens.

    Maar mijn rationele kant bedenkt dan meteen dat dat meer te maken heeft met de drang naar avontuur en ontdekking, dan met de goesting in een lange afstandsrelatie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet het niet. Het huisje, boompje, beestje heb ik gehad. Was leuk. Maar nu, met één kind het huis uit en twee thuis. Hm, een vriend die ver weg woont, en die je eens in de één a twee maanden ziet. Misschien zou het werken. Je hoeft geen zweem van schuldgevoel te krijgen als je met vrienden of vriendinnen naar de film gaat, kunt er naar uitkijken als je hem/haar weer ziet (houdt de seks ook spannend), en hebt geen gedoe over dat jij hem of hij jou vaker wil zien dan de ander. En àls je elkaar ziet, heb je geen tijd om je te ergeren aan elkaars onhebbelijkheden. Dus geen sleur en ook niet meer op zoek. Is wat voor te zeggen (mits het geen twintig uur vliegen en tweeduizend euro voor een ticket per keer is)
    Goed stuk. 'Ik wou dat ik mezelf van toen even op de schouders kon tikken'...mooi gezegd hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lehti, momenteel zie ik ook de voordelen in van een lange afstandsrelatie zoals jij ze omschrijft. Het kan inderdaad net heel veel ruimte bieden, als je op een gezonde manier elkaar voldoende kan loslaten op momenten dat je niet samen bent.

    Waar ik voor bedank is dat smachtende en afhankelijke dat voor mij in dit moment weerspiegeld werd, dat gevoel dat de wereld gaat vergaan telkens je afscheid moet nemen.

    Op die manier geloof ik niet meer in lange afstand, maar lange afstand op zich heb ik nog niet helemaal afgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen