Mijn ervaringen met Parship: een review

zondag 16 augustus 2020 Gastblogger 3 Opmerkingen

Door een hitte- en coronagolf zat ik vastgekluisterd in huis. 'Wat zijn mijn kansen om in deze bubbeltijden nog iemand spontaan ontmoeten?', zo vroeg ik me af. En zo kwam ik op het idee een profiel aan te maken op Parship. Dit zijn mijn bevindingen na een weekje Parship.

Betrouwbare test?

Bij Parship begint alles met een zogenaamde persoonlijkheidstest. Op basis daarvan stelt de site je dan matches voor. Hoe meer matchingpunten, hoe beter je bij iemand zou passen.

Ik kan echt niet geloven dat dit een wetenschappelijk betrouwbare test is. Zo moet je bijvoorbeeld meermaals kiezen tussen 2 abstracte tekeningen en aangeven welke je het meeste aanspreekt.

Soms gaf ik een antwoord op hun vragen, maar had ik het gevoel dat ik even goed een ander antwoord aangevinkt kon hebben.

Gratis profiel is frustrerend

Na die test doorsparteld te hebben, maakte ik een gratis profiel aan. Al snel ontdekte ik dat je heel weinig kan doen met een gratis profiel. Je kan maar 1 bericht naar iemand schrijven en krijgt nooit foto's te zien. Op deze site zijn alle profielfoto's wazig gemaakt. Op zich heeft dat het voordeel dat discretie verzekerd is en dat jouw foto's enkel getoond worden als jij je toestemming hebt gegeven.

Vervelende ijsbrekers

Wil iemand je foto's zien, dan kan hij erom vragen en dan kan jij ze vrijgeven. Maar hij kan je ook een ijsbreker sturen. Bij een ijsbreker moet je 5 keer kiezen tussen 2 foto's. Bijvoorbeeld: een van een frisse duik in een meertje of van een wandeling in een bos.
Heb je bij minimum 3 van de 5 fotosets hetzelfde antwoord gegeven als de ander, dan krijgt die jouw foto's te zien.

Op een bloedhete dag ben je nogal geneigd op de foto van de frisse duik te klikken. Pas op, want als hij voor de boswandeling gekozen heeft, verlies je punten! 

Na de zoveelste ijsbreker werd ik het een beetje beu. Waarom moet ik ook kiezen tussen een gitaar en een piano? Ik kan toch van beide instrumenten houden? Idem voor het herenhuis in de stad en het huisje op de buiten.

En wat heb je eraan dat je 5/5 scoort? Je krijgt toch de foto's van de ander niet te zien (tenzij je een betalend abonnement neemt).

Betalen zal je

Dan maar even een blik geworpen op de betalende abonnementen. Er is premium lite. Je betaalt dan gedurende 6 maanden 34 euro per maand (welkomstkorting van 25 % inbegrepen). Maar dit abonnement houdt weinig in. Zo kan je bijvoorbeeld nog altijd geen foto's zien.

Je hebt ook nog premium classic. Met korting 25 euro per maand gedurende een jaar. Met dit abonnement kan je vrijgegeven foto's bekijken. 

Negatieve reviews

Omdat ik twijfel of het wel een goed idee is om te betalen, zoek ik wat reviews op internet.

Ik vind deze eensluidend negatieve reviews uit Nederland en deze op Trustpilot.

Samengevat: je kan je abonnement moeilijk opzeggen en er staan veel fake profielen op de site. Een vriendin had mij jaren geleden ook al verteld over haar problemen om haar Parship-abonnement op te zeggen. Ik heb dus geen zin om in dezelfde val te trappen.

Gebruikers schrijven ook over de vele fake-profielen. Misschien klopt het, maar er zullen evengoed mensen bij zitten zoals ik. 100% real, maar gehandicapt doordat ze de stap niet zetten naar een betalend profiel.

Bij deze mijn excuses aan alle niet-fake mannen die mij geschreven hebben en die al snel geen antwoord meer kregen omdat ik maar 1 berichtje kon sturen. Enkel een mailtje naar oponseentje@gmail.com scheidt u nog van de ware liefde ;-))). Ook zonder duur premiumabonnement.




3 opmerkingen:

  1. Hmm, komt me over als pure geldklopperij vanuit de aanpraterij 'een partner is het ultieme geluk'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een reactie vanuit mijn ervaring. Ik ben betalend lid van 3 datingsites (jawel!), waaronder Parship.
    De reden is eenvoudig: het vergroot mijn kansen. Ik weet immers dat ik niet bepaald doorsnee ben. En uiteindelijk - ja ik heb wat met cijfers - gaat het om de kans dat je iemand vindt die bij je past. Hoe specialer je bent, hoe kleiner de kans dat je snel iemand vindt. Ik ben meer dan 1,5 jaar bezig en heb al heel wat leuke contacten gehad, maar nog niet dè hit. Eén van de reden is zeker ook dat ik om praktische redenen tamelijk sterk gebonden ben aan mijn woon- en werkplaats (100 km is voor mij ècht te ver voor meer dan een LAT-relatie.)

    Het belang van matchingscores moet je volgens mij inderdaad niet overroepen, hoewel ik vermoed dat die van Parship betrouwbaarder zijn dan die van Elitedating. Maar ik heb te weinig ervaring om daar al zeker van te zijn.
    Ja, die ijsbrekers vind ik ook onnozel. Daar schiet je niets mee op. Is misschien goed voor mensen die echt niet weten hoe je euh… het ijs breekt ��.
    Ervaring met het opzeggen van het betalend contract heb ik niet. Ik vermoed wel dat je goed de kleine lettertjes moet lezen. Ik heb alvast ieder jaar een reminder in mijn agenda die me 1 maand voor het contract automatisch verlengd wordt, eraan herinnert of ik het wil stopzetten of niet.

    Het grootste nadeel aan datingsites is wat mij betreft dat mensen veel te selectief zijn op basis van de weinige informatie die ze hebben via het profiel. Datingsites geven enorm het gevoel van overvloed: je krijgt honderden partnervoorstellen en dus gaan mensen te selectief zijn op zaken die er waarschijnlijk weinig toe doen. Ik schat dat slechts 1 op de 15 dames (positief) reageren op mijn eerste contactverzoeken. Nochtans ben ik behoorlijk selectief vooraleer ik iemand een glimlachje of berichtje stuur.
    En uiteindelijk moet je elkaar eerst wat leren kennen via de chat en als dat positief verloopt, elkaar ontmoeten.

    Van de 3 datingsites waarmee ik ervaring heb, vind ik Match4me de beste: véél minder duur dan Elite en Parship en een mooi aandeel hoger opgeleiden. Ze berekenen geen matchingscore, maar je kan wel een waardenprofiel invullen dat ik interessanter vind, maar jammer genoeg slechts door een minderheid wordt gebruikt.

    En dat de datingsites er proberen geld uit te slaan, vind ik ergens logisch. Niets is gratis. Wat is je alternatief: zo op de bots iemand ontmoeten? Ik heb b.v. een tijdje geleden Spaanse les gevolgd: 20 mensen in je klas, waarvan 2 single vrouwen, geen enkele van mijn leeftijd. Als de kans voor de meeste mensen pakweg 1 op 50 is dat een single van je leeftijdscategorie bij je past, dan moet je al héél veel hobbies hebben ��. En dat weten de datingsites natuurlijk ook…

    Ik wens alvast iedereen veel succes in haar/zijn zoektocht.

    Altijd open voor verdere gedachtenwisseling…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb via Parship indertijd mijn partner ontmoet, nu al bijna 10 jaar geleden! We wonen nog steeds niet samen en zijn dat ook niet van plan, en het gaat prima, hij heeft mij gecontacteerd op basis van mijn profiel (zelfde interesses: vegan, taiji, boeddhisme) ook is hij 8 jaar jonger dan ik zelf. Gerd

    BeantwoordenVerwijderen