WYWIWYG

zondag 1 juli 2012 5aha5rara 0 Opmerkingen

IT'ers en aanverwanten herkennen de bovenstaande titel als een allusie op WYSIWYG, ofte 'What you see is wat you get'. Dit duidt op programma's die in de opmaakweergave al tonen hoe je ontwerp daadwerkelijk op scherm of papier zal komen. Mijn afkorting staat hier voor iets anders: 'What you want isn't what you get'. Wie zichzelf rust toewenst krijgt chaos, wie een rijkgevuld leven wenst, blijft vaak met niets achter.

Toen mijn vriend en ik uit elkaar gingen, zwoer hij minstens een paar maanden alleen te zullen blijven, omdat hij even geen zin meer had in turbulentie. Begrijpelijk. Maar niet het plan, zo blijkt. Want twee weken na de breuk stond zijn transatlantische ex al aan zijn deur om te zien of het wat kon worden. Een week later stond ze terug in Zaventem. Nog een week later troonde hij een collega mee naar een galabal dat al lang op het programma stond, en waar hij van zijn moeder (ohja, zij) niet alleen mocht arriveren. Slecht voor de reputatie, weet je wel.

Dus daar verscheen ze dan, in een mooie jurk met open rug, gesierd door twee enorme tatoeages. Ik had de blik op zijn moeders gezicht willen zien :) Op weg naar huis bekende ze dat ze hem best wel zag zitten. Laat het nu zo zijn, dat hij twee jaar geleden ook een oogje op haar had. Toen heeft hij er niets aan gedaan omdat we nog samen waren (braaf, maar daarom niet slim. Da's iets voor een andere post). Daar opende zich weer een deur tot romantiek.

Maar o wreed lot, zij is toch wel verloofd zeker. Met een weinig aangename kerel, als ik de verhalen mag geloven. Eéntje met een zeker gehalte aan jaloerse neigingen bovendien. Als dat maar goedkomt. Nu zweeft zij in het vagevuur van de keuze tussen twee mannen. Met aan de ene kant als motivatie haar brandend schuldgevoel, aan de andere kant haar brandend verlangen naar iets beters. Ik heb sympathie voor haar.

De rust waar mijn ex-vriend zo naar verlangde, is in de verste verte nog niet te bekennen. Zijn leven is nu al maanden een wervelwind van emoties, kansen en drempels. Eerst toen hij twijfelde over onze relatie, en nu door de andere vrouwen die zich aandienen. Ergens heb ik medelijden met hem. Hoewel ik ook denk dat zo'n avontuur doorstaan goed is voor zijn ziel. De leukste mensen zijn meestal degene die heel wat hebben meegemaakt.

Zoals ik zei 'wreed lot', want ik geloof wel degelijk dat de dingen die gebeuren een zekere sturing met zich meekrijgen. Dat dingen gebeuren om ons iets te leren waar we op dat moment nood aan hebben. Mijn moeder kreeg een depressie en werd opgenomen, ik leerde alleen wonen, zij leert haar emoties toelaten en zelf haar tijd indelen.

Mijn vriend verbreekt onze relatie, ik leer mijn vriendennetwerk stilletjesaan uitbouwen, hij leert communiceren (wat ik hem al twee jaar probeerde aan te brengen) en kreeg wat lijkt op een mooie dosis zorgzaamheid toegediend. (Had ik daar maar nog wat van kunnen genieten!) Achter elke speling van het lot zit een uitdaging die je leven kan verrijken, maar niettemin een serieuze horde is om te nemen. Gelukkig verbetert je conditie met de dag.

0 reacties: