Rien ne va plus

maandag 11 augustus 2014 Lies 3 Opmerkingen

Een half jaar geleden weigerde mijn scanner plots dienst. Ik bedacht dat er wel te leven viel zonder scanner en liet het zo. Want het printergedeelte deed het nog (meestal toch) en ik kan al niet meer tellen hoeveel printers met scannerfunctie mijn bureau hier al gesierd hebben. Soms heb je geluk en begeven ze het nog net binnen de garantieperiode. Dan krijg je een gloednieuwe in de plaats. Soms heb je minder geluk en begeven ze het net na de garantieperiode.

Na de defecte scanner liet de diepvriezer de geest. Het kwam er niet direct van die te vervangen en ondertussen ben ik diepvriesloos leven gewoon. 'De diepvriezer is je beste vriend', las ik hier ooit. Ik kan ondertussen bevestigen dat het ook zonder die vriend te doen valt. Dat ik geen lid ben van de diepvriespizzaliga helpt. Dat ik zo nodig aan diepvriesdelen kan doen met de buurvrouw ook. Ik eet nu altijd vers en da's nog lekkerder en gezonder ook. Al kost het me natuurlijk wat meer tijd. Bovendien zou een diepvrieskast voor wat meer variatie kunnen zorgen. Nu eet ik dikwijls meerdere dagen van bv. dezelfde kom soep. 'Vers' is dus een relatief begrip.

Onlangs besloot de vaatwasser dat het genoeg geweest was. Hij ging onverwachts heen na een veel te kort leven. Ondertussen heb ik ontdekt dat een kapotte vaatwasser massa's afdruipruimte biedt voor wie de afwas met de hand doet.

Mijn laptop, nochtans de meest prille telg uit mijn toestellenpark, die heeft sinds kort beslist geen geluid meer te laten horen (terwijl hij wel het lef heeft 'speakers 100%' te afficheren). Ik leef nu in een stiller wereld en steek veel minder tijd in het bekijken van filmpjes. Ik mis het een beetje, maar er valt alweer mee te leven. De tijd die ik uitspaar door niet meer naar grappige filmpjes à la Ideale wereld te kijken, die kan ik nu steken in het klaarmaken van vers eten en het handmatig afwassen.

U ziet het. Rien ne va plus, mais tout va bien.

Toch wil ik bij deze een oproep richten tot alle bedrijven die ons voorzien van toestellen. Maak die dingen eens wat beter. Ik ben echt wel bereid meer te betalen voor een toestel dat langer meegaat. Want al dat gedoe met telkens handige Harry's te moeten zoeken, die ik dan moet betalen om te horen te krijgen dat het ding onherstelbaar is, ik ben dat beu! En ik kan mijn vaatwasser en diepvriezer moeilijk versjouwen naar een repair-café, hé? Wisselstukken zo duur maken dat ik beter een nieuw toestel kan kopen, dat vind ik ook niet kunnen. Ik lees dat Europa van plan is er iets te doen. Ik wens dat het snel mag gaan. Want ik heb hier ook nog een oven, broodmachine, wasmachine, microgolfoven, boiler, stereoketen, televisie, digicorder, ... Als ook zij binnenkort er het bijltje bij gaan neerleggen en ik ze alweer moet vervangen door minderwaardige exemplaren, dan dreigt mijn frustratie dezelfde proporties aan te nemen als de afvalberg.





3 opmerkingen:

  1. amaai, da's de wet van Murphy daar! Hmm, machines (van pc tot wasmachine) werden zo gemaakt dat ze binnen een bepaalde tijd verslijten en de vervangonderdelen zijn steeds moeilijker te vinden of verkoopt men niet meer, dit allemaal omdat de consument dan zou zuchten 'Ik koop wel een nieuwe!' et voila, de circel is rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is dat wel een leuke voor een datingsite: 'Enigszins gefrustreerde maar flexibele dame die best zonder scanner/vriezer/afwasser kan, zoekt handige Harry op bovenstaande apparaten toch maar te fixen om zo tijd over te houden om samen leuke dingen te doen. Of, indien de beschikking over twee linker -doch voor andere doeleinden wel geschikte- handen, een fijne tong om mijn soep eerder op te krijgen ter variatie van het menu. Maar een beetje lekker kunnen koken is ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groot gelijk, Lies, ik sta aan je kant. Een schande, al die apparaten die voorgeprogrammeerd de geest geven. Ik hou ervan om een band op te bouwen met de dingen die me omringen. Daarom hou ik ze zolang mogelijk bij, en daarom koop ik ook nooit te goedkope spullen (of wegwerpmateriaal in de Ikea) of zo, maar als het waar is dat ook het duurder materiaal geen veroudering meer toelaat ... Grrrr!

    BeantwoordenVerwijderen