Ghosting - dumpen met stilte

woensdag 29 juli 2015 Gastblogger 2 Opmerkingen

"Ghosting" heet het blijkbaar, het fenomeen waarbij het contact met iemand in stilte verbroken wordt, zonder enige verdere uitleg: de-frienden en gedaan ermee. De krant De Morgen besteedde er onlangs een artikel aan

In deze digitale tijden, waarbij er vaak ook enige fysieke afstand tussen mensen is, is het maar al te eenvoudig om te kiezen voor de makkelijkste oplossing om iemand te dumpen, namelijk het doorknippen van alle softwarematige links. Zelfs koning Filip besteedde onlangs aandacht aan het gevaar van oppervlakkige virtuele contacten via sociale media, en hoe we hierbij met elkaar omgaan.

Ik heb het zelf ook al meegemaakt dat mensen mij in stilte verwijderen via Facebook, en ik geef toe dat ik dit bij een aantal personen zelf ook al gedaan heb. Vaak volgt dit op een meningsverschil, een eindeloze discussie, een gebrek aan vertrouwen, ... en dan is de "Unfriend" knop een eenvoudige manier om van die persoon verlost te zijn. Soms volgt er daarna een schuldgevoel, andere keren niet, een zeldzame keer merkt een persoon dit op en durft om uitleg vragen.

En u? Bent u al eens "geghost" door iemand? Of gedumpt door een lief zonder enige verdere uitleg? En wat deed dit met je?


Met dank aan onze gastblogger. Jouw inzending is ook welkom bij oponseentje@gmail.com

2 opmerkingen:

  1. Ik ben nog nooit geghost en kan met niet herinneren dat zelf al gedaan te hebben.

    Defrienden doe ik niet zo gemakkelijk. En als het gebeurt, is dat het gevolg van contact dat sowieso geleidelijk al heel erg verwaterd was. Daar past de term 'dumpen' niet zo bij.
    Als er bij een of bij beide partijen minder nood is aan contact, dan vind ik niet dat dat altijd expliciet verwoord moet worden of geuit moet worden door het contact op de sociale media te verbreken. Met een beetje aanvoelen, merk je ook wel of iemand meer of minder contact met je wil. Op FB zet ik erg weinig, dus heb ik er geen probleem mee om vriendjes te blijven met nagenoeg iedereen die daar al m'n 'vriend' is.

    Een lief dumpen door hem/haar te defrienden, dat heb ik nooit gedaan. Als je een einde maakt aan een relatie, dan is een goed gesprek een elementaire vorm van beleefdheid. Een sms, mail, defrienden, ... om duidelijk te maken dat je ermee wil stoppen, vind ik nogal grof tegenover iemand met wie je een intieme relatie gehad hebt. Maar ik kan wel begrijpen dat mensen die veel prijsgeven op FB liever niet bevriend blijven met hun ex(en). Als het niet gaat, kan het net goed zijn om afstand te nemen en elk z'n eigen weg te gaan zonder constant te zitten kijken waarmee de ander bezig is (en welk nieuw lief er mogelijk in zijn/haar leven komt).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het online daten heb ik wel al verschillende keren gehad dat de ander niets meer van zich laat horen. Ik vind zoiets verschrikkelijk, want de dates zijn meestal wel leuk. Dat mijn date zomaar verdwijnt maakt me dus heel onzeker. Want het was fijn, ik zag er toch leuk uit en was geïnteresseerd in de ander. Dat iemand dan zonder boe of ba nooit meer iets laat horen, gaat er bij mij echt niet in. Schat ik de dingen dan zo fout in?

    Wat betreft sociale media: soms verdwijnen vrienden, maar dan gebeurt dat alleen wanneer het contact al verwaterd was.
    Zelf heb ik ook al mensen ontvriend. Redenen:
    - geen interesse van mijn kant;
    - te weinig moeite om de relatie te onderhouden door de ander (het moet niet altijd van mij komen);
    - de ander heeft niets met mijn leven te maken;
    - de ander is er louter uit nieuwsgierigheid.

    BeantwoordenVerwijderen