Dierlijke aantrekkingskracht

zaterdag 7 november 2015 Gastblogger 9 Opmerkingen

Een ex-collega vroeg me zonet hoe het met mijn "date" van vrijdag was geweest.

"Heel fijn, gezellig, leuk maar het wordt niks want er is geen dierlijke aantrekkingskracht."

Haar ogen bekeken me alsof ik iets heel raar zei, blijkbaar kent zij dit niet en heeft ze dit nooit mee gemaakt.

Ik daarentegen zou met niemand iets kunnen beginnen zonder dat.
Als je iemand leert kennen moet er gewoon een fysieke klik zijn, een verlangen, ja zelfs zo'n verlangen dat je de kleren van zijn lichaam wil scheuren, of toch zo snel mogelijk uit wilt eens de deur achter je toe is. Ik maakte het mee, ik weet hoe geweldig het is en ik doe het niet meer voor minder. Maar na die blik van haar vraag ik me af of ik niet de rare ben i.p.v. zij...

Met dank aan onze gastblogster. Jouw verhaal, opinie, tip, uitnodiging, ... is ook welkom bij oponseentje@gmail.com

9 opmerkingen:

  1. Aantrekkingskracht, yep, absoluut, maar om dat nu 'dierlijk' te noemen: nee. Dieren paren 'blind' (dus niet op selectie en bij sommige soorten ook om redenen die niets met voortplanting te maken hebben, mensen selecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaring is dat die (dierlijke?) aantrekkingskracht er niet per sé vanaf het allereerste moment hoeft te zijn. Het kan natuurlijk wel... liefde op het eerste zicht, heet dat dan, dacht ik.
    Die fysieke aantrekkingskracht kan echter ook later komen, en zelfs heel erg intens zijn, bijvoorbeeld wanneer je na enige tijd een sterke mentale verbinding met iemand ervaart.
    Ik heb beide al mogen meemaken, voor mij is het tweede veel diepgaander en fijner.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeten, nee... maar het heeft wel iets extra hoor, als je bij het eerste oogcontact al volledig van je sokken geblazen wordt, en daaropvolgend dan mag ervaren dat het nog eens super klikt qua persoonlijkheid ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dierlijk vind ik nu toch ook wel wat "plat" omschreven, om eerlijk te zijn.
    En inderdaad, aantrekkingskracht is er wat mij betreft liefst ook wel direct, in zeker mate, of laat ik het anders zeggen, ik merk meestal bij zo iemand "Hmmm, dat zou missch wel eens iets kunnen worden, die man heeft bij de eerste aanblik geen 'afknappers' ".
    Maar aantrekkingskracht komt ook later nog in grotere mate, naarmate een relatie vorm krijgt en serieus wordt.
    Ik heb echter bij een eerste aanblik nog nooit gedacht, zelfs niet als ik een zéér aantrekkelijke man zie, dat ik die man terstond de kleren van het lijf zou willen rukken en right then right there er seks zou mee willen hebben... Ben IK nu de uitzondering? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vraagje aan de schrijfster van dit stukje: je maakte dit al mee en je doet niet meer voor minder, maar waarom zijn jullie dan geen koppel (meer)? Verwar je geen lust met liefde?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lust op het eerste gezicht is me toch ook nog nooit overkomen. Ik kan wel overvallen worden doordat ik iemand heel knap vind, maar dat wil nog niets zeggen.
    Lust komt pas achteraf, en alleen maar als het mentaal ook klikt.

    Ik denk dat je nog lang zult mogen wachten als je vuurwerk en vioolmuziek verwacht bij een eerste date.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, het kan, 'vuurwerk en vioolmuziek' bij een eerste date. Blijft echter de vraag: wat wil je ermee doen? Enkel seks? En zal dat goed gaan? 't Is niet omdat er aantrekking is dat de chemie blijft? En blijft het? Is het duurzaam? Er moet iets zijn dat je doet besluiten 'die wil ik nog eens terugzien', akkoord. Nu, in de datingwereld wordt dat oordeel vaak snel gemaakt, dat is het harde en 'ongeduldige' van daten. Alles is gebaseerd op het Westerse idee van 'klink-bam'- dé partner van je leven was daar en 'ze leefden nog lang en gelukkig': de realiteit van het dagelijkse leven is echter anders, ik heb zelf al snel mijn 'sprookjes''' gemaakt.Geef mij maar het langzaam groeien van dingen: iemand die je geregeld ziet via vrienden of een hobby en dat je dan, plots verwonderd, bv. ontdekt: 'Hé, tussen ons gaat het goed al samenwerkend/samen optrekkend.' Ken zo koppels die via de borrels van/na de hobbyclub/vereniging/groepsreis/avondopleiding zijn samengekomen. Enne... iemand wordt ook 'mooier' naargelang je stilaan dieper in hun ziel mag kijken :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dierlijke liefde, lust, klik, aantrekkingskracht. Ik ben er niet vies van. En het is heerlijk als het zich eens voordoet. Ook als ik er niks mee doe (de ander zou eens een relatie willen, dan ben ik de hartebreker ;-) ) Maar iets dat groeit en dan pas tot bloei komt, met passie en al, is, zoals vlinderke schreef, ook mooi. Niemand is volgens mij raar. En zo ja, degene die dat rare apprecieert, bewonderd of begeert en wederzijds, kan een fijne partner zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ M
    Om een lang verhaal kort te houden. Was jeugdliefde die mij terug opzocht nadat hij hoorde dat ik uit elkaar was, hij verliet vrouw, na een paar maanden crashte zijn zoon op de hele situatie, hij keerde terug naar vrouw en ik bleef achter.

    En ik wou het niet plat doen overkomen, het is niet makkelijk te beschrijven. Het gaat zeker niet enkel om seks, meer een verlangen. Ik heb het verhaal aan meerderen verteld en degene die het kenden zeiden zelf dat ik het wel weer zal voelen bij de juisten, anderen bleven me raar aankijken

    BeantwoordenVerwijderen