Alleen op stap: hoe doe je dat eigenlijk?

vrijdag 4 maart 2016 Gastblogger 13 Opmerkingen

Ik heb het al wel eens overwogen; op mijn eentje iets gaan drinken/eten of naar de film. Maar uiteindelijk beland ik telkens weer met bord op de schoot en drankje in de hand in mijn ‘home cinema’.

Want, ik zie mij daar in gedachten al zitten; als het meezit aan een tafeltje bij het raam – dan kan je nog wat ‘geïnteresseerd’ naar buiten koekeloeren - als het tegenzit in the centre, te midden van jolige bendes en starende blikken.

Na het uitvoerig bestuderen van de kaart en het bestellen zit je daar dan. Letterlijk.

Aangezien ik allesbehalve smartphone-verslaafd ben, zou ik boek of krant meenemen maar eerlijk, ik kan mij in zo’n omstandigheden moeilijk concentreren. In feite zou dat dan hét moment moeten zijn om contact te leggen – zo heb ik gelezen dat het er in zo’n omstandigheden op aan komt de indruk te geven dat je wel blij bent met je situatie maar ook weer niet mag laten uitschijnen dat je je tevéél amuseert op je eentje …. Ja, hallo?!

Bijkomend punt: zoek maar eens een leuk adresje in het Hol van Pluto. In een stad struikel je bijna over de leuke koffiehuizen, in mijn contreien eerder over 'ouwe petencafés'.... :-)

En dan heb ik het nog niet over café-bezoek gehad! O horror! En zeker als vrouw! Ik weet niet hoe jullie ervaringen zijn, maar mijn brein legt – helaas en shame on me - niet spontaan een positieve link als ik een vrouw alleen aan een toog zie zitten (Wat zou die daar zitten doen? On the hunt? Heeft haar date afgezegd? Bimbo?) Terwijl daar op zich absoluut niets mis mee is, en ik helemaal niet zo denk over een man, alleen aan een toog….

Feit blijft, ik vind uitstappen op mijn eentje niet zo eenvoudig en ik denk dat het gewoonweg ook niet zo plezierig is.

Echter! Bij deze neem ik mij voor de proef op de som te nemen: ik ga, met een moedig hart, binnenkort alleen op stap!


Coco

ps: mochten jullie binnen afzienbare tijd iemand spotten in een koffiebar, verdiept in een boek, maar met een toch ietwat onzekere blik in de ogen, zet je er gerust bij! Je mag mijn krant lenen :-)

13 opmerkingen:

  1. Bij mij is het simpel: een film die ik écht wil zien, ga ik gewoon zien. Een andere ervaring, absoluut, maar echt genieten, echt helemaal opgaan in de film. En iets drinken: in een gezellig kofiehuis is het zalig lezen/ontspannen... ik ga soms expres veel eerder naar de afspraakplaats om te lezen en op mijn gemak iets te drinken: why not? Cafébezoeken als vrouw alleen: daar komen teveel 'probeerders' op af die een vrouw niet met rust kunnen laten: een wereld waarin je als vrouw steeds als lustobject wordt bekeken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's wel een erg negatieve manier om tegen dingen aan te kijken... en tevens een extra reden waarom mannen die het eigenlijk wél goed bedoelen, soms toch maar geen eerste stap gaan zetten, kwestie van niet op voorhand gelabeld te worden als "probeerder" die vrouwen als "lustobject" ziet. :-)

      Verwijderen
    2. Vlinderke spreekt over haar ervaring die jij als 'negatief' labelt en veralgemeent naar mijn kijk op dingen. EN mannen zijn niet verplicht 'de eerste stap' te zetten,vrouwen kunnen dat ook. Fact: we leven in een patriarchale maatschappij waar een lustobject-blik is ingepeperd. Zelfs de blogger kaart deze verinnerlijkt visie aan...

      Verwijderen
  2. Alleen dingen doen, het vergt wat moed. Maar als ik kijk naar wat ik de voorbije 2 weken alleen ondernam, kan ik alleen maar zeggen: doen! Ik ging alleen een hapje eten en botste op een kennis die ondertussen ook single-land blijkt vervoegd te hebben en bij mij om de hoek blijkt te wonen. Ik ging ook alleen naar een lezing en toen ik net zat te bedenken dat ik eigenlijk liever thuis in m'n zetel zou hebben gezeten, kwam ik alweer een sympathieke kennis tegen en hadden we nog een toffe babbel.
    Alleen op café gaan, daar waag ik me (nog) niet aan. Het is het hoogste level in de game 'alleen dingen doen'. Nog moeilijker dan alleen op fietstocht (http://oponseentje.blogspot.be/2012/06/alleen-op-fietstocht.html) en alleen op reis (http://oponseentje.blogspot.be/2010/08/boekentip-hoe-reis-ik-solo.html), vind ik zelf.
    Ik kan me inbeelden dat op café gaan nog moeilijker is als je op de buiten woont. Iemand schreef daar al ooit een stukje over: http://oponseentje.blogspot.be/2009/12/zone-single.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroeger zou het nooit mij opgekomen zijn om iets alleen te gaan doen. Zo zielig om helemaal alleen aan een tafeltje te zitten, je afvragend wat een aanvaardbaar moment is om af te rekenen en eindelijk kan vertrekken. Weg van die blikken. Want mensen staren naar je als je alleen bent, toch? Je wil niet te lang blijven, maar je wil ook niet uitstralen dat je niet op je gemak bent. Tot ik tot het besef kwam dat ik het zieliger vond om de vraag 'Wat heb je gedaan dit weekend' steeds te moeten antwoorden met 'Niets.' Dus soms, niet vaak, ga ik eindelijk een koffiehuisje binnen dat ik al een paar keer gepasseerd was of ga ik naar een evenement dat mij interesseert. Niet noodzakelijk omdat ik niemand heb om mij te vergezellen, sommige mensen hebben andere interesses dan ik. En dat is ok.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijd vliegt en de vrienden van weleer blijven thuis bij hun kroost. Dus alleen op stap gaan leerde ik wel gedurende de afgelopen jaren. Comedian in Gent of een optreden in Brussel beleven. En aangezien dit toch meestal na het werk valt, stap ik dan gerust op mijn eentje een restaurant binnen. Het smaakt me zeker ;-)
    In Gent zal ik dan eerder na een voorstelling nog iets drinken in mijn stamcafé...waar het soms maanden duurt voor ik er weer langs ga. De andere week zien ze me er twee keer.
    Neen, niet binnen blijven maar buiten komen en doen waar je zin in hebt. Dikwijls met vrienden maar soms ook alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niks hoeft. Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, doe het dan niet. Er zijn vast wel massa's andere manieren om nieuwe mensen te leren kennen, toch? Focus je op de dingen die je leuk vindt :-) Iets forceren levert zelden iets op...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tijd voor een groepsactiviteit van OOE, is alweer een hele tijd geleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alleen weggaan is altijd een serieuze drempel, maar is al erg vaak de moeite gebleken hier. Als je niemand hebt om op terug te plooien moet je wel proberen contacten leggen met vreemden (of gewoon een tijd in een hoekje gaan zitten; dat kan ook leuk zijn, maar echt de bedoeling is het niet).

    Tip: zoek eens een plaats op waar veel expats en reizigers komen (Ierse pubs, bijvoorbeeld)! Erg vaak mensen die ook alleen op schok zijn, en geen moeite hebben met contacten leggen met wildvreemden. Poets wel je engels op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben net in scheiding en woon sinds 2 weken alleen. Ik ben blij met alle reacties en blogs die ik op deze site lees. Omdat ik op mijn werk enorm druk heb en geen tijd heb om stil te staan en er in mijn nieuwe huis nog van alles geklust moet worden, heb ik bedacht om alleen op vakantie te gaan. Eind mei 2016 gaat het gebeuren. Ik wil al jaren naar Malta en daar ga ik 11 dagen naar toe op mijn eentje. Ik vind het enorm moeilijk om te doen, maar tegelijkertijd ben ik ook heel trots op mezelf dat ik de stap gewaagd heb. Met jullie verhalen raak ik verder geïnspireerd om mijn blik meer naar buiten te gaan richten en alleen op stap te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik zou graag eens naar Malta willen gaan, maar door recente breuk en het druk te hebben op mijn werk en met avondschool is alleen op reis gaan niet zo simpel. Eind juni had ik een paar verlofdagen aangevraagd voor normaal samen met mijn vriend ons 1 jaar samen te vieren. Ergens wil ik deze verlofdagen nu gewoon cancellen en gewoon blijven werken. maar ze zeggen tegen mij voor alleen op reis te gaan, en ik weet niet hoe ik dit zou moeten doen of hoe eraan te beginnen.

      Verwijderen
  9. Ik ga al jaren alleen op reis en ik heb daar eigenlijk nooit echt moeite mee gehad. Meestal een beetje achteraf omdat je de ervaringen niet meer kan ophalen door te babbelen met diegene die mee is.

    De reizen bereid ik altijd heel goed voor. Zeker de praktische zaken zoals hoe kom ik van de luchthaven naar mijn hotel, vind ik heel belangrijk. Als je met twee bent ben je met twee om rond te kijken maar alleen voel ik me altijd stukken veiliger als dit op voorhand al uitgedokterd is. Het is ook heel simpel om die zaken voor te bereiden. Je vind alles op internet.
    Daarnaast zoek ik ook bezienswaardigheden of toffe dingen om te doen op. Zo heb je een lijstje wat je kunt doen op reis en moet je ter plaatse niet meer zoeken. Maar als er zich andere dingen voor doen dan kun je nog altijd je plannen veranderen.

    Een tipje om de avonden door te brengen als je nog zin hebt om uit te gaan. In de grote steden heb je altijd Pubcrawls en daar leer je heel wat mensen kennen terwijl je iets kan drinken!

    Veel plezier op jullie tripjes. (dit jaar ga ik niet op reis gezien ik een huisje gekocht heb :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alleen Op Stap: Hoe Doe Je Dat Eigenlijk? >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Alleen Op Stap: Hoe Doe Je Dat Eigenlijk? >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Alleen Op Stap: Hoe Doe Je Dat Eigenlijk? >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    BeantwoordenVerwijderen