Red de wereld, eet meer veggieburgers

zaterdag 12 december 2009 Lies 3 Opmerkingen


Tien jaar geleden lag er zes dagen op de zeven een stuk vlees op m’n bord. Nu is dat gemiddeld nog maar 1 dag per week.

Ik lust wel vlees en doe er niet moeilijk over als ik ergens op bezoek ben. Ook als de vegetarische opties op restaurant niet lekker lijken, bestel ik daar wel eens een vleesgerecht. Maar thuis maak ik nog zelden vlees klaar.

Voor het klimaat
Vleesarm eten, dat doe ik vooral om ecologische redenen. Als ik cijfers zie over de bijdrage van de veeteelt tot de opwarming van het klimaat val ik telkens van mijn stoel.

Omdat het praktisch is
Bovendien vind ik vegetarisch eten, zeker als single, heel praktisch. Vroeger moest ik om de paar dagen naar de slager, want vlees bederft snel. En een paar dagen onverwacht ergens blijven eten of op restaurant gaan, kon ook al niet. Het vlees mocht vooral niet te lang in de koelkast blijven liggen. Geef mij dan maar groenten, noten, granen, pasta's, ... Die zijn langer houdbaar. En vleesvervangers al helemaal.

En nog goedkoop ook
Ik heb ook de indruk dat vegetarisch eten vaak goedkoper is. Zeker als je seizoensgroenten koopt. Deze zomer kwam ik met karrenvrachten tomaten naar huis voor een paar euro.

Omdat ik geen wandelend bouillonblokje wil zijn
Groentengerechten ruiken ook vaak lekkerder in huis (tenminste als je spruitjes en kolen buiten beschouwing laat). Bak je vlees, dan trekt die geur in je kleren en je haar (ja, zelfs als de dampkap aanstaat). Niet leuk als je daarna nog het huis uit moet.

Omdat het lekker is
Maar de belangrijkste reden waarom ik het vleesarm bestaan zo goed volhoud, is gewoon dat ik het lekker vind. Niet alles natuurlijk, maar in de loop der jaren ontdekte ik meer en meer gerechten om bij te watertanden. Gisteren maakte ik nog pompoentaart. Morgen staat er een winterse wok op het menu. Andere succesnummers zijn mijn taboulé, mijn tofureepjes met appel en mijn cannelloni. Dat vegetarisch eten vaak ook nog gezonder is, is natuurlijk ook een belangrijke troef.

Vegetarische restaurants
Ik ga ook af en toe vegetarisch eten. Met mijn lidkaart van Eva heb ik in veel restaurants korting. In Gent heb je trouwens vegetarische restaurants zat: de Appelier, de Avalon, Komkommertijd, … Ook in het wereldrestaurant van de Centrale heb je altijd keuze tussen een vegetarisch en een vleesgerecht.

Als je vegetarisch gaat eten, dan krijg je soms wel 10 verschillende groenten op je bord. Als ik eraan denk hoeveel tijd het me thuis zou kosten om al dat lekkers klaar te maken, dan vind ik dat ik toch wel waar voor mijn geld krijg. Voor een steak met frieten betaal je meestal meer dan voor een vegetarische dagmenu en een stuk vlees in de pan gooien en frieten bakken, kost mij maar 10 minuten.

Inderdaad, je hebt het begrepen. Ik ben helemaal verkocht!

3 opmerkingen:

  1. Hier zijn we ook verkocht. We eten zeer weinig vlees, maar ik wil het ook niet volledig bannen uit het menu.
    De kinderen eten graag nog eens een stukje kip of gewoon salami.
    Hiervoor aten we zowat dagelijks vlees. Ik zag geen alternatieven, maar met een beetje hulp (tips van vegetariërs)lukt het nu ook om lekker te koken zonder vlees. Al was het in het begin wel wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij was het zeker ook wennen (zelfs al is de switch er heel geleidelijk gekomen) en het is nog altijd niet elke dag evident. Ik maak soms zelf appelmoes, maar hoe je dat in een vegetarische menu kan inpassen, weet ik niet. Dus eet ik dat nog wel met een stukje kip of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lies,

    Appelmoes is lekker met linzenboulletjes :-)
    zie ook: http://veggiesvoorkabouters.blogspot.com/2009/12/linzenbouletjes.html

    Hier een succesnummer bij groot en klein.... en het kan ook ingevroren worden voor een snelle vleesvervanger bij een warme maaltijd of gewoon koud bij de boterham

    BeantwoordenVerwijderen