De angsten van de single

vrijdag 10 juni 2011 Lies 8 Opmerkingen

Ik las dit stukje (dat Yvonne schreef na het lezen van dit stukje) en bedacht toen dat we het hier nog niet gehad hebben over het thema 'de angsten van de single'.

Even de dingen waarvoor ik bang ben als single.

Alleen in een vrijstaand huis

Ik zou het niet zien zitten om alleen te wonen in een vrijstaand huis. Mijn vroegere huurwoningen waren dikwijls een stuk van een groot huis. Als ik dan wist dat de andere bewoners er niet waren, dan voelde ik me 's nachts niet op m'n gemak en lette ik op elk geluidje.
Het is een van de redenen waarom ik een appartement kocht.

Alleen in de natuur

Wandelen of fietsen doe ik zelden alleen. Ik vind het niet echt aangenaam dat alleen te doen en vind dat je toch wel heel kwetsbaar bent als je helemaal in je eentje in een verlaten natuurgebied wandelt of fietst. Als iemand je de struiken insleurt, ben je een vogel voor de kat.

Alleen oud en ziek worden

Mijn grootste angst is op een dag een oud, ziek vrouwtje te worden. Als ik dan zelf mijn plan niet kan trekken, zal er niets anders opzitten dat naar een rusthuis te gaan, er verzorgd te worden door wildvreemden en er een beetje jaloers te zitten zijn op de anderen wiens kinderen 's zondags op bezoek komen (als ze geluk hebben, want toen ik als vrijwilligster in een bejaardentehuis werkte, heb ik meerdere oudjes gekend die nauwelijks nog bezoek kregen van hun kinderen). Dus hoop ik maar dat mocht ik al erg oud worden (zoals mijn oma's), mijn vrienden en familie ook lang zullen leven. Dan droom ik ervan samen met hen en met een bende vrolijke jonge mensen op een idyllische plek te gaan wonen en er rustig te genieten van mijn oude dag.

8 opmerkingen:

  1. *Alleen in een vrijstaand huis: ganzen als alarmsysteem, een bloedhond en een tweeloop onder uw kussen (bij voorkeur geladen met grof zout)
    *Alleen in de natuur: de bloedhond meenemen en de tweeloop losjes over uw schouder laten hangen
    *Alleen oud en ziek worden: waarschijnlijk zit het rusthuis vol weduwnaars en aldus is de jacht terug open! (zonder die tweeloop uiteraard ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat singles vooral angst hebben om te eindigen als een one-hit wonder :-)

    Serieus nu. Die eerste 2 zaken, daar heb ik absoluut geen angst van. Ik woon nu in een rijhuis alleen, en dat zou van mijn part gerust een vrijstaand huis mogen zijn. Helaas, ik ben omsingeld door andere mensen :-)

    Alleen wandelen en fietsen doe ik graag. Zie de voordelen ervan in: er is niemand om tegen je te zagen en je kunt op het gemak genieten van andere singles ;-) En je kunt stoppen waar en wanneer je zelf wilt.

    Dat laatste, alleen oud worden, daar denk ik wel eens aan. Ik ben vooral bang dat er thuis iets zou gebeuren en ik niemand kan bereiken. Nu ja, als ik hard genoeg roep, zullen de buren mij wel horen zeker? Da's dan wél weer een voordeel van een rijhuis :-)

    Waar ben ik dan wel een beetje bang van als single? Alleen naar een café of restaurant gaan, dat doe ik niet zo graag. Maar eens ik neerzit en de bestelling opgenomen is, gaat het wel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ nachtbraker: op café zit het toch vol andere singles? Als nachtbraker zou je dat moeten weten hé? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Middernachtsdromer, ik denk dat nachtbraker niet meteen het type tooghanger is zenne ... k zal ullie ne keer met elkaar in contact moeten brengen zeker? :-p

    Ik deel geen van de angsten in de post ... of ik hier nu alleen ben of met mijn kinderen, het maakt mij niks uit. Ik woon in een rijtjeshuis en heb één gebuur naast mij. Maar het is een gezellig straatje waar veel een beetje oudere mensen wonen, en die houden wel een oogje in het zeil. Ik zou nooit in een appartementje willen wonen, het idee dat er mensen boven mijn hoofd rondbanjeren ... jak! En gaan wandelen doe ik ook rustig alleen, en dat is in de vrije natuur ja. Wie weet er nu dat ik daar woon, tis nu niet dat ik dat op voorhand in t reklaam blad gezet heb eh? En dan nog, ik ben denk ik net zo groot of groter dan de gemiddelde aanrander ... die denkt wel twee keer na voor hij mij te lijf gaat! :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Middernachtsdromen: 1 probleempje, ik ben ook bang van ganzen, honden en wapens...
    Die bedenking over al die weduwnaars daarentegen doet mij al bijna verlangen naar het rusthuis ;-).

    @Nachtbraker: Hoe kan je genieten van andere singles als er niemand anders is? Dat moet je me toch eens uitleggen.

    Alleen ergens een dagmenu gaan eten, vind ik helemaal niet erg, hoewel ik het leuker vind als ik gezelschap mee heb. Alleen op restaurant gaan, doe ik wel eens als ik alleen reis en dan komen daar soms wel eens andere soloreizigers bijzitten. Zo niet dan is het louter functioneel en lees ik tussen de gangen door een boek of schrijf ik mijn reisdagboek.

    Alleen op café zie ik echt niet zitten. Heb ik dus nog nooit uitgeprobeerd (toch niet 's avonds, wel overdag maar dat was voor de krant en de koffie).

    @Dulcera: zo dapper, bravo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelfs in mijn rijhuis heb ik buiten verlichting geïnstalleerd omdat ik altijd met een onbestemde angst zat om ineens een gezicht tegen mijn raam te zien (het is praktisch bijna onmogelijk, maar kom).

    Ik hou niet van het donker, maar voel mij in mijn huis wel op mijn gemak.

    Ik ben ook ongerust, net als nachtbraker, dat iets mij overkomt en ik daar blijf liggen. Hoewel gaan werken natuurlijk een goed vangnet is. Anderzijds: je zal maar op vrijdagavond van de trap vallen en daar liggen met iets gebroken en niet weg kunnen. (gelukkig heb ik enkel glas, ze zouden mij misschien horen roepen - kijk eens aan: nog 1 voordeel aan enkel glas).

    Alleen oud worden vind ik geen prettige gedachte, al heb ik wel kinderen. Maar toch: alleen is maar alleen, ook al komen ze veel op bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Lies: you got a point :-) Ik bedoelde eigenlijk: al die andere singles die je tegenkomt tijdens het fietsen of wandelen :-) Ik kan eigenlijk wel ongelooflijk genieten van de "stilte" als ik ergens alleen ga wandelen of fietsen in een natuurgebied, jij niet? Iemand anders is er dan "teveel" aan. Het zal wel een asociaal trekje van mezelf zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zijn dingen waar ik stilaan over moet gaan nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen