Golden oldies: het beste seizoen om single te zijn

dinsdag 28 augustus 2012 Gastblogger 0 Opmerkingen


‘Ik vind de zomer het beste seizoen om single te zijn’, zei een vriendin me ooit. ‘Je kan naar buiten. Je wordt uitgenodigd voor BBQ’s. Er zijn massa’s evenementen, festivals,… En bovendien kan je op reis.’

Zelf vind ik de zomer het slechtste seizoen om single te zijn. In de winter gaat het leven zijn gewone gangetje: het werk, de hobby’s, de vrienden, …. En in die dagelijkse routine word ik eigenlijk niet zo erg gehinderd door het single zijn.

Maar in de vakantieperiode valt alles stil. M’n werk een tijdje missen, daar heb ik geen probleem mee. Maar dat ook mijn sport- en kooklessen stoppen, ligt moeilijker. Idem voor m’n wekelijkse dagschotel met vrienden. Maar het ergste vind ik toch wel dat iedereen wel het land uit lijkt.

Dit weekend kreeg ik er al een voorproefje van. Ik heb niet de gewoonte lang op voorhand dingen te plannen en daarom was er voor dit weekend enkel een uitstap naar Brussel gepland op zaterdag. Zondag en maandag waren maagdelijk blank in mijn agenda.

Op zaterdag begon ik dit te beseffen en stuurde ik de eerste sms’en. Een pak smsjes later was de situatie duidelijk: nagenoeg m’n hele Gentse vriendenkring is op weekend. En de paar anderen zijn op familiebezoek.

Dus besloot ik maar wat dingen alleen te ondernemen, nog wat schilderwerk te doen en de zomervakantie voor te bereiden. Vooral dat laatste deed me meer dan ooit inzien dat de zomer voor mij toch echt niet het ideale single-seizoen is.

Ik zat tot 2 uur ’s nachts op het internet te zoeken, maar sta nog geen stap verder. Ik dacht aan een reis alleen naar Turkije, want in Istanbul zou ik dan de couchsurfster kunnen opzoeken die in het najaar bij me langs kwam. Een erg sympathieke jongedame met wie het goed klikte. Maar wat gegoogel verder blijkt Turkije toch niet meteen de beste bestemming te zijn voor vrouwen alleen: ‘Bij alleen reizende westerse vrouwen wordt helaas vaak aan het hoofd gezeurd, hetgeen waarschijnlijk vooral te wijten is aan de vele westerse films en de afwijkende moraal. Een kennelijk ongehuwde, volwassen vrouw alleen op vakantie moet wel haast 'eerloos' zijn (lees: een prostituee).

Een groepsvakantie dan maar? Ik lees ettelijke beschrijvingen van groepsreizen, maar hoe lyrisch ze ook zijn, men slaagt er niet in mij hiervoor warm te maken. Vakantie is voor mij nog altijd vrijheid, avontuur, leuke mensen, … En het idee verplicht een of meerdere weken op te trekken met mensen die ik zelf niet gekozen heb, druist hier volledig tegen in.

Enfin, mocht iemand een leuke vakantieformule kennen voor singles, laat het mij dan gerust weten. Misschien wordt dankzij jouw tip de zomer ooit toch nog mijn favoriete single-seizoen.

Nvdr: naar aanleiding van dit stukje liet een kennis van de auteur weten dat ze een week naar Zwitserland ging waar ze gebruik mocht maken van het luxe-appartement van een vriendin. Dit leidde tot een erg leuke wandelweek met vier vrienden.

0 reacties: