Golden oldies: Lies maakt vrienden op Facebook

vrijdag 31 augustus 2012 Gastblogger 1 Opmerkingen


Veel van mijn kennissen leren mensen kennen via sociale media zoals Facebook en Twitter. Zelf heb ik ook wel een FB-profiel en een Twitter-account, maar daar doe ik weinig of niets mee. ‘Pour vivre heureux, vivons cachés’ is zowat mijn motto op dat vlak. Tegelijkertijd bedenk ik soms dat ik er wel wat meer zou mee mogen doen, want ik hoor links en rechts dat sociale media de dag van vandaag dé manier zijn om nieuwe mensen te leren kennen.

Toen ik een tijdje geleden op Facebook een vriendschapsverzoek kreeg van een van de 200 FB-vrienden van een vriend van mij, was ik dan ook geneigd om dat verzoek te aanvaarden.Tegelijkertijd vond ik het toch wel vreemd overkomen, zo’n wildvreemde die komt aanbellen en vraagt om vrienden te worden.

De vrienden van mijn vrienden zijn mijn vrienden
Ik besloot een bericht naar de onbekende te sturen en te vragen waar ik dat vriendschapsverzoek aan te danken had. ‘De vrienden van mijn vrienden zijn ook mijn vrienden, da’s toch FB-principe nr. 1?’, kreeg ik als antwoord.
Ik bedacht dat ik dan even goed meteen bevriend kon worden met heel Facebook, alle aardbewoners zijn tenslotte via maximum 6 à 7 andere mensen met elkaar verbonden.

Google
Ik besloot onze gemeenschappelijke vriend even te mailen en hem te vragen of hij wat meer wist van deze man. Maar toen die mail net weg was, bedacht ik dat ik het evengoed aan Google kon vragen. Wat ik als eerste zoekresultaat te lezen kreeg, sloeg mij met verstomming. Mr. Onbekend bleek zowaar opgepakt geweest te zijn voor zeer louche zaken. Het prostitutiemilieu leek wel z’n tweede thuis en seks met hoeren z’n hobby. Ik kreeg het gevoel dat ik middenin een aflevering van matroesjka’s was terechtgekomen.

Even later antwoordde onze gemeenschappelijke vriend op m’n mail. Mr. O bleek iemand te zijn die hij bijna 20 jaar geleden eens op een cursus had ontmoet en waarmee hij al lang geen contact meer had. Hij was zo te lezen niet op de hoogte van de criminele escapades van zijn FB-vriend, maar vond zelfs zonder dat te weten dat ik maar beter niet inging op het vriendschapsverzoek.

The end
Mr. Onbekend heeft nooit meer iets van mij vernomen. En ik blijf trouw aan de aanpak die mij eigenlijk altijd al de meest logische leek: eerst mensen in het echt ontmoeten en daarna pas bevriend worden op Facebook. Misschien loop ik zo een aantal interessante mensen mis, maar die kunnen mij nog altijd een mail sturen om samen een kop koffie te gaan drinken. Waarna we alsnog onze vriendschap op Facebook kunnen bezegelen.

1 opmerking:

  1. De perikelen van social networks... been there, done that, bought(more than one) T-shirt.

    Enkele links om je standpunt te onderstrepen. Waarschuwing: ze zijn al oud :)

    http://olijfolijf.blogspot.be/2009/11/nog-maar-eens-e-tiquette.html

    http://olijfolijf.blogspot.be/2009/11/olijf-is-ouderwets.html

    Op z'n minst hoop ik er een glimlach van herkenning mee los te weken :) :) :)

    BeantwoordenVerwijderen