De suikerloze vasten zit erop

zondag 31 maart 2013 Lies 0 Opmerkingen

Onze suikerloze vasten zit erop. Tijd om zonder enig schuldgevoel te genieten van heerlijke paaseieren en een groot stuk taart.

Even een korte, persoonlijke balans. Toen ik vorig jaar voor het eerst suikervastte, deed ik dat als een jain met een doekje voor z’n mond om toch maar geen minuscuul vliegje in te ademen. In de winkel bestudeerde ik verpakkingen om mij ervan te verzekeren dat er geen suiker in zat. Ik was er heel bewust mee bezig en gaf geen krimp, welke verleidingen er ook op mijn pad kwamen. Ik moest en zou bewijzen dat ik dat kon, 47 dagen alle toegevoegde suikers en zoetmiddelen afzweren.

Dit jaar was de motivatie kleiner en was ik er minder mee bezig. Deze editie zal ik mij vooral herinneren als die waarin we de jokers invoerden. Want een katholieke vasten bestaat uit 40 dagen, niet uit 47. Ik heb mijn 7 jokers wel opgebruikt, denk ik. Een paar keer bij een menu waarin het dessert inbegrepen was en ook bij sociale gelegenheden. Als iedereen gezellig taart aan het eten is en de gastvrouw of -heer veel moeite gedaan heeft, dan voel je je echt wel een pretbederver als je resoluut weigert. Als je daarnaast beseft dat een klein beetje suiker zo nu en dan echt geen ramp is, tja, dan is de motivatie om nee te zeggen zoek. Ik ging dan voor een klein stukje. Het was dus wel een training in matigheid. Ik denk dat daar ook na de vasten wel iets van zal blijven hangen.

Positief na zo’n vastenperiode is dat je wat meer nadenkt bij zoetigheden. Ze verdwijnen niet zomaar in je mond terwijl je zit te kletsen, maar je geniet bewuster van het kleine stukje dat je eet. Ik stelde me ook elke keer de vraag: ‘heb ik hier wel echt zin in?’. En als de goesting groot genoeg was, was de joker nabij.

Bedankt aan iedereen die een eindje of tot het einde heeft meegevaren in ons suikerluwe bootje. Laten jullie eens weten hoe het jullie vergaan is?

0 reacties: