Boekendate (deel 4)

zondag 30 juni 2013 Gastblogger 0 Opmerkingen

Hoe komt iemand er nu bij om zoiets op te zetten als een boekendate? Dat wou ik wel eens weten en ik richtte de vraag dan maar onomwonden aan Leentje, de bedenkster en organisatrice aan wie we deze boekendate-avond te danken hadden.

Het bleek een beproefd concept, namelijk vanuit haar beroep als leerkracht. Ze was op zoek naar een manier om haar leerlingen warm te krijgen voor het lezen, en wat bleek aan te slaan was een opwindende formule van dating…

Rond tien voor negen zoiets hadden de laatste gearriveerden hun tafeltje en eerste boekenpartner gevonden: de niet-zo-intieme date in een groep van zo’n vierentwintig kon eindelijk start nemen.

Zeven minuten was de summiere tijdsspanne waarin de dames en heren elkaar wederzijds mochten onderhouden over en eventueel warm maken voor de meegebrachte boeken. Maar de meesten hadden meer dan alleen zin in een babbel over één van de boeken die op tafel lag, daarbij zelf sprekend of luisterend naar hun date. Ah ja, het was natuurlijk even uitdagend en boeiend om de persoon die de boeken had meegebracht beter te leren kennen, wat had je gedacht…

Een korte persoonlijke voorstelling en een ijsbreker leken mij het meest aangewezen om aan mijn eerste date te beginnen, dat kon ook helpen om enige onwennigheid weg te nemen. Ik weet niet precies meer wat ik allemaal over de boeken verteld heb met veel horten en stoten.
Kan moeilijk anders; hoeveel ik er ook van houd om boeken te lezen en hoeveel tijd ik hier mee doorbreng, het gebeurt al te zelden dat ik mijn indrukken en bedenkingen over wat ik lees deel met kennissen of vrienden.

En dan moest ik hier ook nog in slagen om een heel verhaal en de originaliteit van de roman in amper enkele luttele minuten over te brengen… Een vrees om helemaal af te gaan bleek gelukkig niet gegrond: de meeste dates hadden een oprechte interesse in mijn boeken.

Ja hoor, er was een vonk tussen ons ! Er was chemie ! Wat valt er nog meer te verwachten van een geslaagde date??

Al bleek ik één van de weinigen die niet de goede ingeving hadden gehad om een pen en notitieboekje mee te brengen, om daarin de doorgegeven boekentips te noteren. Het was leuk om te zien dat verschillende van de mensen met wie ik het had over mijn boeken de titels en auteurs noteerden voor eigen gebruik. Oefening baart kunst, en na een keer of vijf dezelfde korte inhoud van mijn boeken verteld te hebben aan verschillende mensen kwam het er al redelijk vloeiend uit. Alsof ik als uitgever zelf van het boek op een promotie-evenement was, bedacht ik.

Ik was natuurlijk even dankbaar voor de boekentips die ik van mijn kant kreeg van mijn dates, en ook dikwijls jaloers omdat ik vond dat ze veel meer bedreven waren in spreken over boeken dan ik…

0 reacties: