boekendate (deel 3)

vrijdag 28 juni 2013 Gastblogger 0 Opmerkingen

Twee tafeltjes aan het uiterste einde van de rij waren nog vrij, ik murwde me ertussen door om plaats te kunnen nemen met mijn rug naar de kant van de muur, de rij van de heren vervolledigend. Ik moest blijkbaar nog eventjes geduld hebben tot mijn eerste date haar opwachting maakte.

Leentje kon me geruststellen: ik was blijkbaar niet als laatste toegekomen, nog niet iedereen die zich ingeschreven had of zijn of haar aanwezigheid bevestigd was toegekomen. Jaja, het is toch altijd hetzelfde met die dames, wanneer zullen ze het eindelijk eens leren om op tijd te komen…

Tja… voor een klassieke date ken ik de routines en rituelen wel: waar is mijn beste pak zonder kreuken in of als ik er maar gelikt en gestreken uitzie en daarvoor wel tien keer voor de grote spiegel in de slaapkamer staan en ronddraaien om mezelf zo streng mogelijk te keuren, want wat zal die andere wel niet denken … Waarna je dan uiteindelijk en geen weg terug meer de deur van die beschermde thuisschelp onherroepelijk achter je dichttrekt, jezelf alle moed ingesproken die je maar kan bijeenvinden.

Alles behalve zo’n soort date was dit, en ik had me zo goed mogelijk voorbereid door aan de keukentafel de twee boeken van mijn keuze doorbladerend te overlopen, me in te prenten wat ik er over kon vertellen en er ook hopelijk iemand een beetje mee te boeien.

Vrij simpel als uitgangspunt : je vertelt aan je date, of juister één van je dates, over een boek dat je bijzonder bijgebleven is, het kan zijn één van je lievelingsboeken of romans.

Wat mezelf betreft, kan ik er onmogelijk een precies getal op kleven maar ik schat in de tientallen en misschien zelfs over de honderd, het stapeltje van boeken fictie of non-fictie samengenomen die ik in de loop der jaren tot mij genomen heb. Mijn voorliefde is te omschrijven als goedgeschreven romans in om het even welk genre, als maar opgebouwd rond een sterke en originele verhaallijn met een goede dramatische uitdieping. En het was vrij gemakkelijk om op twee titels te komen die me altijd bijgebleven zijn ook al is het alweer enkele jaren geleden dat ik ze las… twee die zonder twijfel voldeden aan mijn eigen criteria.

0 reacties: