Vonk

woensdag 22 januari 2014 Gastblogger 6 Opmerkingen

De voorbije maanden heb ik twee volledig tegengestelde ervaringen meegemaakt.

Situatie 1:

vrouw 1, leren kennen via een datingsite. We waren het er op de 1e afspraak onmiddellijk over eens dat het niets zou worden, maar we wilden gerust nog eens afspreken. Gewoon. Sociaal netwerk uitbreiden.

Na enkele maanden kwam vrouw 1 echter met een bekentenis. "Ik ben toch verliefd geworden op jou. Ik wist niet dat dit voor mij kon: eerst vrienden worden en dan verliefd worden."


Situatie 2:
vrouw 2, leren kennen via dezelfde datingsite. We waren het er op de 1e afspraak onmiddellijk over eens dat het echt klikte, zonder dat er daarom sprake was van verliefdheid bij een van beiden.

Enkele dagen na de eerste date kwam vrouw 2 echter met een bekentenis. "Ik voel het niet en als ik het niet onmiddellijk voel, zal ik nooit verliefd worden. Maar het klikt echt, dus wil ik gerust vrienden worden."


Er is op deze blog al enkele keren vermeld dat singles het verwijt krijgen van ‘te kieskeurig’ te zijn. Ik ben het er volmondig mee eens dat je kieskeurig moet zijn en dat alleen het beste goed genoeg is, maar moet je er vanuit gaan dat de vonk de eerste 5 minuten moet overslaan? Is het geen logische reflex om iemand eerst te leren kennen? (In het scenario waar het verbazend goed klikt.)

Heel eerlijk? Ik weet het zelf ook niet. Ergens geloof ik ook in die bliksem, maar ik geloof ook in het geleidelijke scenario. Waar geloven jullie in? En wat betekent dat naar verwachtingen bij mogelijke dates?

Met dank aan onze gastblogger. Jouw stukje is ook welkom bij oponseentje@gmail.com

6 opmerkingen:

  1. Direct een vonk of niet, de vraag die ik me na het lezen van dit stukje stel, is: is het met één van beide iets geworden? #nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij kan beide: mensen ontwikkelen zich als persoon, groeien en hun gedachtegoed/gevoel kan veranderen. Als dit in een vriendschap gebeurt kan je zo iets ontdekken of herontdekken bij iemand waardoor 'de vonk' overslaat, al dan niet wederzijds. Het fijne hieraan is dat je al een zekere basis hebt relatiegewijs en erbovenop elkaar nog op andere manieren leert kennen.Een 'vonk' vanaf het begin kan ook, heel fijn en energiegevend, doch de basis van elkaar echt leren kennen moet dan nog gelegd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hehe. Ik had hetzelfde dan anoniem. :-)
    Wat online daten betreft: Ik kreeg onlangs ook nog eens de vraag om af te spreken. Maar ik moet zeggen, die drempel wordt bij mij steeds hoger. Je alweer openstellen... Alweer niets mogen verwachten... Alweer beetje ontgoocheling kunnen oplopen... Ik weet wel (en het bericht hier bewijst dat ook) dat het tegendeel ook mogelijk is. Maar soms heerst toch gewoon het pff...-gevoel. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem: Wat de #nieuwsgierig betreft: vrouw 1 en ik waren en zijn nog altijd vrienden zoals voor haar bekentenis. Helaas voor haar was het gevoel niet wederzijds.
    Vrouw 2 ken ik nog niet lang en het plan is om vrienden te worden. Aangezien er geen van ons tweeën momenteel verliefd loopt, zit dat er wel in. En wat er verder gebeurt, dat weet niemand. Maar ik ga niet hopen op meer, anders zoek je toch naar dingen die er niet zijn. Liever een leuke vriendschap dan frustraties of zo... :-)
    Hopelijk is dat voldoende uitleg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als het verbazend goed klikt, dan vind ik het normaal dat er nog verder afgesproken wordt, ook al zijn er geen vonken en zelfs al denk je niet dat die er ooit gaan komen. Een goede vriend(in) erbij hebben, is ook veel waard.

    Alleen, de vrije tijd die je hebt, is niet onbeperkt. En je bestaande vriendschappen wil je natuurlijk ook blijven onderhouden. Dus is er wel een limiet aan het aantal mensen waarmee je kan blijven afspreken. Bovendien zit je toch op een datingsite om een partner te leren kennen. Als je blijft afspreken met al diegenen bij wie er geen vonken waren, dan heb je gewoonweg geen tijd meer om nog met nieuwe mensen af te spreken. Wel een beetje zonde, want je betaalt toch meestal voor die datingsite en voor de nieuwe potentiële partners die je via die site kan leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het eeuwige conflict tussen liefde en verlangen. Neem het zoals het komt, en geniet daar van zonder meer.

    BeantwoordenVerwijderen