Dating apps and alike...

zondag 18 mei 2014 Esben 7 Opmerkingen

Een tijdje terug kwam ik een leuk artikel tegen en meteen was ik verkocht voor de knap gevonden oplossing van de kunstenares in kwestie. Moe van de vele (soms walgelijke) reacties die ze kreeg via Ă©Ă©n of andere dating app, vond ze een ideale manier om sommige van die reacties te counteren. In haar geval van mannen, maar het gaat me hier meer over de manier waarop ze dat doet.

Ik heb niks tegen dating sites of andere sites en apps die aanzetten tot het ontmoeten van nieuwe mensen, al heb ik geen ervaring met de nieuwste ontwikkelingen op dat vlak (zoals T*nder blijkbaar uit het artikel). Ik had ooit al eens iets gelezen over die nieuwe vormen van daten, meestal in een nogal negatief daglicht, dus de goesting om het eens uit te testen was toen al weg. Dat terzijde :-)

De kunstenares pakt het als volgt aan: indien een kerel een nogal ongepast berichtje stuurt, bewerkt ze zijn foto en stuurt ze die terug naar de afzender. Ze schetst hen namelijk naakt met een klein (letterlijk) detail onderaan. Zoals ze zelf ook zegt, is het misschien nogal kinderlijk hen klein geschapen te tekenen maar ik vind dat ze groot gelijk heeft.

Wat voor mij de reden was om het hier te posten is uiteraard niet om te zeggen dat 'de man' een vunzig wezen is, maar wel om aan de gemiddelde man te tonen wat sommige mannen sturen naar een mogelijke date. Ik weet dat er de zotste verhalen de ronde doen en je hoort nu en dan een exces, maar eerlijk gezegd wist ik niet dat sommigen er zó ver over gingen én het effectief versturen. Menen ze dat dan echt, of is het eerder een wat rare vorm van grappen maken met onbekenden? En ik vraag me dan vooral af wat ze daar dachten mee te bereiken, want ik kan me niet inbeelden dat ze dan iets hadden van 'awel die gaat dus ja zeggen hé, ik ben er zeker van!'...

Een geluk dat de meesten weten dat een aanzienlijk deel van de mannen wel 'zo van die goeikes' zijn (we werden hier recent nog bejubeld in 'Ode aan de man'). En hopelijk snappen de goeie mannen nu iets meer waarom vrouwen al eens wat achterdochtig kunnen zijn, voor zover dat nog niet geweten was.

Om met een open vraag te eindigen: zouden sommige vrouwelijke kandidaten op die apps ook zo vunzig zijn (niet dat ik ze wil ontmoeten)? Of is het misschien de app of het concept op zich dat dit gedrag (mee) in de hand werkt of ertoe aanzet? Iemand een ervaring die je wilt delen, doe gerust!

Het artikel vind je hier, en de blog van de kunstenares bereik je met deze link.

7 opmerkingen:

  1. Toen ik nog datete, heb ik wel verhalen gehoord van vrouwen die lastig gevallen werden door mannen, maar niet zo vunzig als in het voorbeeld dat jij hier aanhaalt. Maar om eerlijk te zijn, ik verschiet er niet echt van... Ik hoorde wel van vrouwen dat ze vaak gecontacteerd werden enkel op basis van hun uiterlijk. De meeste losten dit dan op door profielfoto en beschrijving van lichaamsmaten vaag te houden, of enkel zichtbaar te maken voor goedgekeurde contacten, voor zover de dating site dit toeliet. Zelf heb ik (als man) nooit oneerbare voorstellen gekregen, maar ik heb wel meegemaakt dat vrouwen waar ik contact mee had plots zonder iets te laten weten van de aardbodem verdwenen, wat ik toch ook vrij respectloos vind...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In een wereld waarin 'mannelijkheid' bij deze mannen'in hun pietje' zit, vind ik de opzet van deze madam geslaagd: pay back time! Mannen die 'mens' zijn, sturen in de eerste plaats zoiets al niet. Of vrouwen dat ook doen? Ik weet het niet...
    Qua datingervaring: Onrespectvolle benaderingen en woorden, te weten komen dat je date je eruitpikte op basis van uiterlijk en leeftijd (lees 'jonger'), machtspelletjes, mannen die een directe, vriendelijke vraag niet aankunnen... been there..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Matthias: herkenbaar wat je zegt over vrouwen die hun foto enz bewust wat 'verborgen' hielden, heb ik toendertijd ook af en toe gemerkt (gelijk hebben ze). En het ineens stoppen van communicatie is me ook al eens overkomen, zonder enige 'afsluitende' mededeling. Het toont voor een stuk hoe die persoon is en meer dan het aanvaarden voor wat het is kan je er niet mee. Fijn is natuurlijk iets anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @vlinderke: zo is het inderdaad, het toont bij deze mannen meteen wie ze zijn. Meer vrouwen zouden deze mannen op hun plaats mogen zetten, publiekelijk en al, da's beter voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In het psychologiemagazine van vorige maand las ik dat mannen en vrouwen nu eenmaal een andere manier hebben om duidelijk te maken dat ze zin hebben in seks en dat dit geheel volgens de natuur is. De vrouw peilt hoe de stemming van de ander, zorgt voor een gemoedelijke sfeer en haalt dan pas zachtjes aan. De man daarentegen komt, zonder inleiding, trots de kamer binnenstappen met een fiere erectie en verwacht dat het vrouwtje dan gaat liggen. Als ze dat niet doet kwetst hem dat niet en probeert hij het morgen gewoon nog een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Laura: dit komt me van het magazine heel clichematig over en meer cultureel bepaald dan 'de natuur'. Bij culturen zoals de Mosou bv. bepaalt de vrouw het initiatief en de actie (soms 'rechttoe-rechaan', soms 'traag en geleidelijk') en dat wordt daar enorm gerespecteerd door beide parijen. Volgens mij is het praten in 'de man' en 'de vrouw' al beperkend op zich, iedereen is verschillend en laat nu juist dat verschil interessant zijn :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Laura L.: Tsss, m'n visueel denken maakt dat ik het zo voor me zie. Vooral de laatste zin: ".. kwetst hem niet en probeert het morgen gewoon nog een keer", dus effe polsen en indien njet dan schouders kort omhoog van 'whatever' en terug naar de badkamer een broek aantrekken. Zalig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen