Wisselen en herenigen (deel 1)

dinsdag 11 november 2014 Gastblogger 1 Opmerkingen

Vol verlangen de minuten zitten aftellen en uitkijken naar je eigen kindjes. Het blijft toch iets speciaals. Die eerste aanblik en even die gedachte: ze zijn zo veranderd, groter geworden precies, even een klein beetje minder vertrouwd. Ook die eerste knuffel en kus, even een beetje vreemd en onwennig. Het blijft toch iets raars en bevreemdends hebben, het wisselen der kindjes. Ik merk kort voor en tijdens het wisselmoment ook telkens een zekere nervositeit op. Die heeft vooral met 2 dingen te maken: 1) dochter Y. en haar vaak onvoorspelbare reactie en 2) toch ook telkens opnieuw (het vooruitzicht van) de confrontatie met Z., mijn ex.

Y. heeft me tijdens wisselmomenten in de vakanties al heel vaak erg pijn gedaan door niet te willen loskomen van haar papa, door letterlijk rond zijn nek te blijven hangen en niet bij mij te willen komen. Ik weet ondertussen wel dat zij op dat moment afscheid neemt van haar papa en van hun leuke vakantie samen en dat dat op dat moment eventjes op de voorgrond komt, maar toch. Tijdens de zomer van vorig jaar was het zelfs een keer zo erg dat ik haar vrij hardhandig van rond zijn nek heb moeten rukken, haar in de gang heb moeten zetten, de deur op slot heb moeten draaien om dan zwaar ontgoocheld en triest samen met dochter X. meer dan een uur naar haar gebrul te hebben moeten luisteren. Auch. De laatste keren ging het gelukkig telkens beter maar toch sluimert er telkens keer op keer wat onzekerheid op dat vlak. Gelukkig kunnen we voor vandaag spreken van een 'vlotte overdracht'.

(wordt vervolgd)

1 opmerking:

  1. Zie je moment met dochterlief in de gang voor me en mijn moederhart krimpt ineen. Het is soms allemaal zo verrekte ingewikkeld. Kinderen voelen dingen zo goed aan, hun loyaliteit naar beide ouders, het niet willen kiezen maar moeten/ verplaatst worden/ de spanning naar de andere ouder/ onderwerpen niet ter sprake durven brengen uit angst de ander af te vallen. En als je kind liever bij de ander blijft vertroebelt dat bewust of onbewust ook je eigen houding naar het kind. Ik spreek uit ervaring.

    Na 3,5 jaar scheiding (waarvan de meeste tijd nog praktisch buren) begint 1 van de jongens nu wekelijks met 'Ik wil langer bij papa' en de week er op 'ik wil langer bij mama'. Gelukkig is het nu een beetje in evenwicht. Hoewel wel weer lastig dat papa meer meegaand is en mij smst dat zoon langer wil blijven (en dat goedvindt, en ik zoonlief daarentegen zo ongeveer wegstuur (in de wetenschap er nu eenmaal onleuke dingen aan een scheiding zijn en je maar beter vast kunt houden aan gemaakte afspraken). Ach ja, we gingen toch niet voor niets uit elkaar.
    Een weinig opbeurende boodschap aan (pas/ bijna) gescheiden ouders: als het samen onder 1 dak niet goed ging, ga er dan maar van uit dat er na de scheiding nog veel meer inlevings/ inleveringsvermogen en flexibiliteit nodig is dan toen je nog samen was.
    Sterkte!
    Hier een stukje over mijn scheiding: http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/11/paren-in-het-spookhuis.html

    BeantwoordenVerwijderen