De ondeelbaarheid der kookrecepten

zaterdag 24 oktober 2009 Lies 1 Opmerkingen















Kookboeken en recepten hebben mij altijd aangesproken en mijn collectie vult ondertussen al een hele boekenplank. Opvallend is dat bijna alle recepten voor 4 personen zijn. Terwijl ik meestal maar voor 1 kook, liever geen 3 dagen hetzelfde eet en vers verkies boven diepvries.

Wel, deel dan toch alles door 4, hoor ik jullie al denken. OK dan, een kwart snuifje zout, een vierde van een ei, een vierde van een ui, een kwart blikje tomatenpuree en een kwart van een bloemkool. Dat betekent gegarandeerd met restjes blijven staan die je na een tijdje de vuilnisbak ingooit, liefst nog voor ze getooid zijn met een bos groene haren. Noch eco, noch budgetvriendelijk. En principieel heb ik er ook al een probleem mee.

Daarom een oproep aan alle schrijvers van kookboeken. Schrijf eens een kookboek voor één! Er wonen tenslotte toch meer dan 1,5 miljoen mensen alleen in België. En neen, ik hoef geen dank voor deze gouden tip! Met 1 exemplaar van het kookboek in m'n bus ben ik al heel tevreden. Al mogen het er in dit geval gerust ook 4 zijn.

1 opmerking:

  1. Wat mij opvalt, de 4 persoons-gerechten gaan nooit op voor 4 'echte' personen! Of maakte ik het voor 4 personen ik stond met beschaamde kaken wegens "te weinig"!
    Alle recepten voor 4 personen deel ik gewoon door 2, en wil ik het geen 2 dagen na mekaar eten dan steek ik die portie gewoon in de diepvries!

    En een kookboek speciaal voor singles:
    - http://www.boekenkraam.nl/details/9789044306187/marc_declercq/singleskookboek/
    of
    - http://www.boekenkraam.nl/details/9789044310863/marc_declercq/lekker_single/
    (en voor deze prijs kan je ze moeilijk nog laten liggen!)

    BeantwoordenVerwijderen