Single bouwt feestje

zondag 15 november 2009 Lies 2 Opmerkingen


Ik heb in de loop der jaren al heel wat feestjes gegeven als single. Meestal waren het feestjes bij me thuis: vaak met hapjes en drankjes, maar ook wel eens een ontbijt, een pannenkoeken- of wafelbak, taart met koffie of een etentje. Toen ik 30 werd, organiseerde ik zelfs een feestweekend in de Ardennen. Als single feestjes geven is fijn als je op voldoende hulp kan rekenen, vind ik. Zoniet begin ik er persoonlijk liever niet aan.

Een paar tips:

Brainstorm met vrienden
Vraag een paar vrienden mee te brainstormen over het concept. Mensen geven maar al te graag hun mening en het is altijd leuk een klankbord te hebben.

Beperkt het aantal genodigden
Persoonlijk vind ik 30 personen het maximum voor een feestje bij me thuis. Want zelfs dan heb je niet de tijd om met iedereen persoonlijk even te spreken. Om een goed gesprek te hebben met je vrienden, zijn er trouwens betere gelegenheden dan feestjes. Maar de gezellige drukte van een feestje heeft natuurlijk ook z'n charme. Wil je toch iedereen kunnen uitnodigen, dan ga je het best voor een fuif in een zaaltje.

Vraag hulp bij de voorbereiding
In de voorbereiding van een feest kruipt heel wat werk: nagaan of je voldoende stoelen, glazen, enz. hebt, je huis poetsen, inkopen doen, alles klaarzetten, hapjes maken, ... Als je een deel van dit werk samen kan doen, is het een waar plezier en geraak je al in de feeststemming. Sta je er helemaal alleen voor, dan is het een corvee en ben je vaak al moe en gestresseerd nog voor het feest begint.

Werk met een buffet zodat iedereen zichzelf kan bedienen
Of zorg voor een paar mensen die voor de bediening kunnen zorgen. Zo heb je tijd om bij je gasten te zijn en draaf je niet als een gek rond om iedereen tijdig van spijs en drank te voorzien. Spreek met kennissen af dat jij komt opdienen op hun feest en omgekeerd. Of zoek mensen via Lets (of LETS Gent). Dat is een vereniging van mensen die diensten ruilen. Jij gaat bijvoorbeeld in de tuin werken bij Jan. Jan herstelt de fiets van Sofie. En Sofie komt opdienen op jouw feestje.

Mijn tips voor de opkuis en feesten als je weinig budget en plaats hebt, hou ik voor een volgende keer.

2 opmerkingen:

  1. ik hoop dat het goed was! Sorry dat ik niet meer gekomen ben...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen probleem, ik plan een feestje ergens tussen Kerst en Nieuw. Misschien tot dan?

    BeantwoordenVerwijderen