Mijn persoonlijke strijd tegen de voedselverspilling

maandag 19 maart 2012 Lies 0 Opmerkingen

Er is de laatste tijd heel wat te doen geweest over voedselverspilling. De gemiddelde Belg werpt namelijk 40 kg voedsel per jaar weg.

Ik denk dat veel mensen die alleen wonen ook behoorlijk wat weggooien. Zelf kan ik trouwens ook niet onschuldig pleiten. Vroeger ging ik regelmatig naar de Colruyt en stouwde vervolgens mijn frigo goed vol zodat ik een tijdje voort kon. Ik verloor vervolgens wel eens het overzicht van alles wat ik in huis had waardoor voedsel een tijdje later (soms behoorlijk harig) in de vuilnisbak terechtkwam.

Nu probeer ik erop te letten. Ik koop minder, maar beter. Meer bio bijvoorbeeld. En doordat het bio is en dus meestal meer kost, kijk ik er automatisch op toe dat het verorberd wordt voor het verlept.

Ik doe ook vaker kleine aankopen tussendoor. Ben ik bijvoorbeeld in de buurt van het Hinkelspel, dan spring ik snel even binnen om 1 of 2 kaasjes te kopen. Pas als die op zijn, koop ik nieuwe toespijs. Daarnaast heb ik wel een voorraadje niet snel bederfbare toespijs, bv. amandelpasta.

Meer tips lees je hier morgen.

0 reacties: