Boekendate (deel 1)

woensdag 26 juni 2013 Gastblogger 0 Opmerkingen

Lezer R. heeft woord gehouden en mailde ons een lijvig verslag van de boekendate. We serveren het u de komende dagen in hapklare stukjes.



Ik keek al sinds enkele dagen uit naar deze tweede vrijdagavond van juni, min of meer vanaf de bevestiging van mijn deelname per email. Ik was nieuwsgierig en zeker niet alleen naar de interessante boeken waar ik over te horen zou krijgen. Wie zouden ze zijn, de belezen mensen die zich zoals mij aangesproken voelden om hieraan mee te doen : een date met en over boeken ?
En het was mijn eerste ervaring van een ‘meerpersoons’-date dus ik wist al helemaal niet wat er me precies te wachten stond…

De naam van de locatie was het Brazzacafé, wat bekend is als een eetcafé dat eenvoudig terug te vinden is op het Koningin Maria Hendrikaplein hoeks tegenover het Sint-Pietersstation. Over de keuken kan ik mijn mening niet geven om de simpele reden dat ik hier nooit eerder voet binnen zette, maar ik heb er sterk vertrouwen in. Over de dames die de bediening verzorgen kan ik meer dan goed spreken, want zij stonden gedurende de hele avond klaar met een glimlach en dit droeg bij tot de aangename sfeer.

Tamtadadam… de eerste blik wanneer ik voet over de drempel zette iets na half negen… er was een rij van tafeltjes voor twee die bijna het hele vertrek doorliep en bijna allemaal waren ze bezet.
Waren dit de boekendaters? Zeker niet de gebruikelijke bezoekers van de zaak zo was wel duidelijk, want op de meeste tafels zag ik één of meerdere boeken en romans liggen. Enkele blikken keerden in mijn richting als het laatste nieuwe gezicht, maar de meesten gingen dan onmiddellijk verder met hun praatje, het leek alsof velen elkaar al langer kenden dan deze avond.

Iedereen had zich zoals verwacht al bediend van een al dan niet geestrijk maar alleszins verfrissende consumptie, dat kon natuurlijk helpen om de tongen te smeren voor wat zou komen. Het was bovendien één van de weinige avonden die tegenwoordig nog voor zomers kunnen doorgaan, met de onbestendigheid van ons weer dat we hebben de laatste jaren.

Voor diegenen wie zich al eens gewaagd hebben aan het intussen ingeburgerde speeddaten was het wellicht een herkenbare scène, maar dat is net het soort van samenkomst dat ik zonder enige wroeging aan mij voorbij laat gaan.

(wordt vervolgd)

0 reacties: