Kromschrijvers op zoek naar een lief

zondag 24 oktober 2010 Gastblogger 11 Opmerkingen

Eén taalfout kan heel je verhaal verpesten. Zo luidt de slogan die De Standaard gebruikt om haar taalbijlagen te promoten. Die vind je vanaf morgen gratis bij de krant.

Dat taalfouten een heel verhaal kunnen verpesten nog voor het ooit begonnen is, geldt ook voor datingsites. Uit onderzoek blijkt namelijk dat taalfouten op nummer 2 staan in de top 10 van ergernissen op datingsites.

Nochtans is het met het taalgebruik op datingsites al even triest gesteld als met het taalgebruik op de fora van sommige kranten.

Ziehier de nieuwste taalkundige tendensen in datingland:

1. Dt-regels hoef je niet meer te volgen. Laat je tekst recht uit je hart stromen. Saaie spellingsregels en romantiek, dat gaat toch niet samen?

2. Als het dan toch aan het stromen is, laat het dan stromen. Punten en komma's? Nergens voor nodig. Maak wel overvloedig gebruik van de drie puntjes... Want welk leesteken kan beter je mijmerige, romantische stemming weergeven?

3. Schrijf fonetisch. Wadammen daarmee bedoelen? Weetet nie?

4. Sinds prins Filip zijn dochter een echt 'vrouwtje' noemde, is het hek van de dam. Iedereen is nu op zoek naar een vrouwke of een vriendinneke. Voor een knuffelke, een terrasje en een cinemake natuurlijk.

Een paar voorbeelden uit de praktijk.

Wie of wat ik graag zou zijn: profecionele levensgenieter of ben ik da al hahah

Hey, kben een toffe sociale jongen die een beetj beschaamd is. Ik zoek een meisj dat spontaan en wat sportief is, iemand waarmee je kan lachen en onozel doen.

Mijn meest romantische ervaring: veras mij!

zeg nooit tegen iemand waarvan je houdt. ik hou van je praat niet over gevoels die je niet in je heb als of ze wel bestaan .ga nietin iemand leven om die persoons hart te breken, want de grootste pijn die je iemand kan geven is de persoon verliefd op je . zonder zelf verlieft te worden.

Een lieve vrouw van af 55 knuffelbeertje meer moet dat niet zyn beetje zottekes zoals ik knuffelen dat doe ik graag heb groote armen daar kan veel in

Heb het alleen zijn gehad hoor...! Zoek een vrouwtje met wie het clickt op (bijna) (allé) vlakken.

ben een rustig persoon dat een lieve vrouw zoekt die weet wat zijwil en eerlijk is en niet met gevoellens speelt ben jij zo iemand en graag knuffelt .

iemand waarmee k kan praten en waar bij ik me goed voel.iemand dat samen voor een relatie wil gaan en samen beslisingen nemen. en vooruit wil in het leven.

een lief schattig vrouwke om eens goei knuffel en vaste relatie te kunnen beginnen ben geen vrouwen loper eens ik vlindertjes heb in mijn buik ga ik er volledig voor

mijzelf ben een (rustig) typeke heb mijn kids om de week bij mij uitgaanstype ben ik ni besteed mijn tijd liever aan mijn kids-huisje-tuintje en een goei vrindinneke !!!

ik zoek een lieve jong wat voor mij en mijn zoontje wil gaan en ope kaart met mij is en eerlik

Of ik hier ga vinden tgeen ik zoek is aftewachten, maar als je het nie eens probeerd kunde het ook nie weten

Hopelijk eens tot meels of horens he ! Todeloekes !!!

11 opmerkingen:

  1. Ik ben knufelbeerinnetje en zoekt een lief manneke die ook graag knuffeld en met zoonpje in koouderschap in de week; s weggaan op zeetje en duinen wandellen wie mij wil leren kenen meel me gerust

    OMG!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lief vrauwke ... milt voor taalfauten ... zoekt romanties manetje ... knufel en vooral kluskapacitijten belangreiker dan kenis spelingsreegels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk iemand die hier eens over schrijft! Ik krijg gewoon het vliegend apenzuur als ik die kromme berichten lees, en dat is meteen ook de reden waarom mijn mini-onderzoek naar datingsites niet echt wilt vlotten. Mijn tolerantiedrempel ligt blijkbaar op 3 berichten, want daarna is het voor dees menneke voldoende en klikt hij verder naar andere sites!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha ha ha, compleet herkenbaar :-)

    M

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn god, zo schrijft een angstaanjagend groot deel van de bevolking echt...Een mens zou schrik krijgen voor de dag dat die zich voortplanten, eens ze mekaar daar gevonden hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Mijn meest romantische ervaring : verAS mij " : ik heb er nu al medelijden mee (of leedvermaak, daar ben ik nog niet helemaal uit)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Sven: iedereen zijn fetisj hé ;-)


    Matthias

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zijn er dan meestal ook met een universitair diploma en een job als manager. Yeah, right...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt gelijk, ik haak ook af als er té veel schrijffouten gemaakt worden.

    Alleen ... (zie je de puntjes?) ik ben me er nu net wél van bewust dat sommige mensen (mannen) van mijn leeftijd niet continue met taal en correct schrijven bezig zijn. Zijn ze daarom minder? Of per definitie dom? Of minderwaardig?

    Mij stoort het dus allemaal niet zo heel erg. En wie mij komt lezen weet dat ik ook al eens "fonetisch" durf schrijven (shoot me!).

    Weet je waar ik mij heel erg aan kan ergeren? Aan mensen die zichzelf "intellectueel" vinden ... (lang leve de puntjes!) geef mij maar iemand met gezond boerenverstand die intelligent is boven een intellectueel.

    Nu nog zo iemand vinden ... (laatste keer puntjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Dulcera
    Nergens in het stukje staat dat die mensen dom zijn. Het zijn gewoon mensen die veel taalfouten maken en bij sommigen zijn daar vermoedelijk goede redenen voor (dyslexie, allochtoon, niet de kans gekregen voldoende lang naar school te gaan of gewoon sterker/meer geïnteresseerd in andere dingen dan in taal). Veel puntjes schrijven is niet erg, eens iets fonetisch schrijven al evenmin en een dt-fout kan iedereen overkomen. Het is de combinatie van dat alles
    + de mate waarin dergelijke dingen voorkomen op datingsites
    + het feit dat er in Word een spellingcorrector zit en dat wie een computer heeft om op internet te gaan vermoedelijk dus ook wel Word en de spellingcorrector heeft + dat je toch zou mogen verwachten dat wie gaat voor de liefde van zijn leven daar enige moeite voor doet en dus zijn tekst eens checkt op fouten. Niemand gaat toch naar een bal in z'n mottigste kleren?

    Met intellectueel zijn, is op zich niets mis zolang de nek maar normale proporties heeft. Intellectuelen hebben hun waarde, net zoals mensen die bv. handig zijn (iedere hooggeschoolde single die in de penarie zit bij elk praktisch en technisch probleem zal dit beamen).

    Het stukje is gewoon bedoeld om de massa's taalfouten die veel mensen storen op datingsites even in de kijker te zetten en de lezers te vermaken met een grappig stukje. De kans is wel heel erg klein dat de mensen wiens 'teksten' hier te lezen vallen dit gaan lezen en als ze dit lezen, brengt dit ze misschien op het goede idee hun schrijfsels eens na te lezen (of te laten nalezen) waardoor ze meteen hun kansen gaan vergroten om een lief te vinden. Eind goed al goed dus.

    De gastblogger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen je die 'veras mij' las, lag je toch gewoon plat, of niet?

    BeantwoordenVerwijderen