single keuken

zaterdag 9 april 2011 Esmeralda 8 Opmerkingen

Deze week was het weeral van dat. Op maandagochtend vertrek ik rustig naar het werk in de veronderstelling een kalme week tegemoet te gaan. Wishful thinking. Op een paar uur tijd was mijn agenda van maandag tot vrijdag volledig dichtgeslibd. De avonden zouden zich aandienen als de geschikte momenten om mijn mailbox leeg te maken en diverse vergaderingen voor te bereiden.

Gevolg: een aanval op mijn recentste goede voornemens. Ik had mij namelijk laten inspireren om elke week, op zaterdagochtend, een weekmenu op te stellen. ‘k Ging dat doen om weer ‘s wat variatie in het menu te brengen, en wat nieuwe dingen uit te proberen.

Helaas. Of niet? EĂ©n van de voor- (of na-?) delen van alleen te wonen is dat je makkelijk “foert” kunt zeggen tegen goede voornemens. Of ook: “Vandaag andere prioriteiten”. En terug te vallen op je eigen bekende eet-klassiekers die als voornaamste kenmerk hebben, dat ze snel bereid zijn. EĂ©n daarvan is het volgende.

Neem een pan en kook wat Griekse pasta gaar. Intussen snij je een kleine courgette in schijfjes en bak je die in wat olijfolie. Doe er wat kerstomaatjes bij (in tweeën gesneden)en een beetje rode pesto. Voeg het geheel bij de Griekse pasta en werk af met wat geroosterde pijnboompitjes. Klaar op tien minuutjes!

Helaas is mijn gamma snel-klaar-eet-klassiekers vrij beperkt. Wie inspiratie heeft, laat maar horen!

8 opmerkingen:

  1. Me love quiche!? Handig is dat ik daar meerdere dagen van eet. Bij het maken deel ik de quiche (denkbeeldig) in 4 en 'decoreer' ieder stuk anders zodat ik geen 2 dagen achter elkaar dezelfde groenten of vlees eet.

    Ook snel klaar: pasta met champignonsaus - pasta koken, champignons licht bakken, kruiden en wat sojaroom toevoegen. Pasta afgieten, bij de saus voegen en wat peterselie of basilicum toevoegen. Als je nog wat geduld hebt kan je er nog wat kaas over strooien en even in de oven zetten.

    En dan heb ik het nog niet gehad over koude pasta-sla -> kan je enkele dagen in de koelkast houden en dan hoef je er enkel een stukje vlees of kip bij te bakken (of gewoon wat tonijn onder 'bonjouren'). Is uiteraard typisch iets voor de zomer..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze receptjes moeten zeker ook wel lukken op korte tijd:

    http://foodfirstthenmorals.wordpress.com/2011/03/26/warmoes/

    http://foodfirstthenmorals.wordpress.com/2011/03/17/twee-maaltijden-twee-recepten/

    En er staan er nog wel wat op. Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pasta, groentjes, pesto, parmiziano, altijd goe voor mij
    :-). In de winter een grote pot soep maken, da's dan enkel maar opwarmen de dag erna.
    En met patajes, een grote hoeveelheid koken, de helft ervan opeten en de andere helft de volgende dag bakken in de pan, njammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een superidee van die quiche. Ik ben zot van quiche maar 3 of 4 dagen hetzelfde eten daar kijk ik tegenop. Daarom was ik tot nu toe nog niet aan quiche begonnen maar nu ik dit lees, staat het zeker volgende week op het menu!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. toppunt van snel eten + lui-igheid:
    van die rijstpakjes van uncle benz (mexicaanse rijst of mediterraanse of ... ) die op 2 minuten klaar zijn in de microgolf. En daar gewoon 2 spiegeleitjes bovenop. Heel simpel. Heel snel. En toch heel lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag gegeten bij een vriendin: zalmblokjes met wat look en broocoli in de wok, pasta koken en wat geraspte kaas erbij. Hoewel ik altijd denk dat pasta op zijn minst een sausje of wat pesto nodig heeft heb ik het hierbij helemaal niet gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewoon bij een ander gaan eten :-)

    De dinsdagavond gaan we steeds met 4 gaan squashen, en elke week is het iemand anders die moet koken.. Variatie genoeg zo :-)
    En 3 op de 4 weken moet je niks doen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Slim van telenut en gezellig ook. Een schift of computerbestand bijhouden met snel-klaar-recepten helpt ook. Soms vergeet je ze en een blik erop werpen zorgt meteen voor een week vol inspiratie :-)

    BeantwoordenVerwijderen